DET GENERAR MIG hur
hastigt tiden
går. Hur ljuset syresätter oss och får oss att
åldras. Och det slår mig, så
ofta, att det bara finns en möjlighet att förstå
alltihopa; istället för att
bli belyst måste man belysa. Man måste uppgå i detta
ljus och precis som det
lägger sig över en gata eller trycker sig upp mot en
vägg, måste man delta i
detta sken och läsa vad det läser. Paolo
erbjuder Gabriele lunch, säger sig
villig att betala, men Gabriele (efternamn Naldini, okänd
charmör) har inte
vett nog att stanna, eller så är han förskräckt
och lika generad och låter
därför bli. Han samlar in sina skuggor och ger sig av, nickar
hastigt, en
svettdroppe som fångas upp av solsporer, nu i droppens
mjöliga hinna. Just
Terni, som utsattes för
suggestiva bombarrangemang både från allierade och
axelmakten, etthundraarton
gånger för att nämna en siffra, under ett av de
två större krigen, ser ut att
ha fått sin dos ljus, och man kan se röntgengenererade
skuggsiluetter i de få
antika murar som ännu inte vittrat sönder kring en
glödande atomisk kärna. Det
är överlappande och kollageistiskt ljust och man skadar sig
nästan i försöken
att spåra distinktionerna. Men att
studera ljuset och
formulera texten efter det, att låta det slå in hårt
och omsätta det i sitt
verkliga drama, eller ljudet efter den ton det antar, och resa det till
en
rörelse där språket är metastatisk till
själva ljuset är att färdas längs med
det och se händelserna i sin sanna organism och vi,
människor, blir verkliga
först då, oföreställda, måhända till
somligas stora sorg, men befriade från
allt, till och med bläcket överger oss,
föräldralösa under ljuset.
David Uppgren | Sthlm, snart i exil, driver Bokstäder och litteraturtidskriften Stalker. Debuterar på Fiendeförlaget i dec/jan med Ljusrepubliken. |