Lyssna! [uppläsare: Helene
Ringberg]
APA
EFTER Jag var jag för
att min lilla hund kände igen mig. Det var en parafras, ett citat,
det var en
metod. Att gå upp på morgonen, gå ut med hunden och
sedan gå hem igen. Sitta
stilla mycket länge medan hunden sov. Medan hunden sov satt jag
stilla och
kunde upprepa. Ord, ordningar, andras. Varandra, som hundar,
parafraserande. En metod var att
i sällskap av en sovande eller vilande eller väntande hund
vänta. Det vill säga
arbeta. Jag vill säga kopiera. Läsa som för allra
första gången. Ljudande,
härmande, ohejdat. Upprepa mig i någon annans text. Upprepa
mig tills jag inte
kände igen mig. Men hunden. Den bästa dikt
jag skrivit heter Min strid och jag har inte skrivit. Den är
skriven av hunden
och poeten som var den lilla hunden då. Hanna Hallgren gjorde ett
kollage av
rader ur min andra diktsamling Kapitel Ett, där den lilla hunden
blir textens
subjekt. Hunden är jag för att någon annan känner
igen mig. Min strid utgör
ett perfekt exempel. På att gå
över
gränsen in i någon annans text. På det delbara.
På uppmärksamheten och
sönderklippandet och ingripandet och det hängivna
läsandet och förändringen. På
en metod: någon skriver i mina ord så som ”jag skriver i
dina ord”. ”Allt vi
äger har vi stulit av varandra”. På det som glittrar:
kärlek och presenter,
undantag. På allvar. På
skoj. Min strid är
drömmen om en metod. Min strid är också en praktik. Jag
tänker på den varje
dag. Och praktiserar. Någon sade att
texten inte ska vara min lilla hund. Att det är texten som ska
vara det som ska
göra att jag inte är jag och inte känner igen mig. Bara
hunden. Jag höll med.
Någon sade det tidigt och jag ville fortsätta. Jag har
fortsatt. Att fortsätta
pågår länge i bästa fall hela tiden. Någon sade
Ludwig Wittgenstein. Någon sade Emily Dickinson. Någon sade
att det var krig
och fanns poeter utanför Europa. Någon sade tagga ner, en
annan skärp dig. En
metod kan vara att lyssna och inte lyssna på vad som sägs.
Att inte är lika
viktigt. Jag läste samma
böcker mycket länge och hade samma hund. Det blev
biografiskt. Jag skrev till
exempel att jag tänkte på honom i en månad tre
gånger och jag gjorde det. Jag
läste till exempel Gertrude Stein för att få mitt
språk att härma hennes och
gör det. Gör det. Det går att
tänka på genrer i hela sitt liv och jag gör det. Genrer
är berättelser och
villkor liksom minnen och födelseorter. Det går att
försöka göra sig av med
alla sina minnen, det händer att man förlorar dem. Men sina
villkor är lönlöst
att glömma. Varje dag jag skriver eller inte skriver har jag mina
villkor omkring
mig i rummet, nästan som hundar, men kärlekslöst. Jag blev jag när
min lilla hund kände igen mig och hon gjorde det första
gången och kanske till
och med före den första gången. En mamma var i
världen och jag kände igen henne
som hundens. Som en möjlighet att förändra allt, det
vill säga skriva. Att skriva är en
metod för att tänka som har allt med hunden att göra.
Uppgiften hunden.
Uppgiften utanför skriften som gör skriften möjlig. Att
vara någon utanför i
rummet och kunna gå omkring med det. Den. Min lilla. Att ha
någon. Att skriva
är som att prata med en hund, sade någon, om den lilla
hunden. Det var alltid
min hund. Hon var alltid min för sin egen del. Min
metod
är
att
skriva före döden. Efter döden, exempelvis min lilla
hunds, har jag inte längre
någon metod. Alltså skriver jag inte. Jenny Tunedal | föredrar havet som en metafor för sjön Yngaren. ![]() |