BILD18/diktsamtalsmaraton.gif
Lyssna! [uppläsare: Anna Sandwall & Helena Fagertun]

Diktsamtalsmaraton
Helene Rådberg & Jenny Tunedal



Från: Helene Rådberg
Till: Jenny Tunedal
Datum: 1 januari, 2011



Hej Jenny
 

På bokmässan 2009? hörde jag dig prata om och med Helena Eriksson och Johannes Anyuru med utgångspunkt i deras då senaste böcker. Känslan jag fick när jag satt där och lyssnade var att du bjöd in oss som fanns i rummet i ett samtal som öppnade ett sorts trevande, du öppnade en sorts osäkerhet och på samma gång säkerhet för vad språket bär och har möjlighet att bära.
 
Jag minns inte vad ni pratade om, men har det kvar som en känsla av rymd.
 
Jag vill börja det här mailsamtalet med dig utifrån en intervju med Heiner Müller som finns i ett gammalt nummer av Res Publica som damp ner i brevlådan för ett tag sedan (jag hade förstås beställt numret om vansinnet ). Den första rad jag läste var ”Jag är inte ansvarig för det jag skriver”. Jag kastade mig över intervjun. Müllers pragmatiska syn på skrivandet är mycket inspirerande, samtidigt som uttalandet också är mycket provocerande.
 
När jag skriver känner jag alltid ett så stort ansvar för att tala för kvinnorna inom vård och omsorg, som om jag hela tiden måste vara solidarisk med kvinnorna och samtidigt solidarisk med den kvinna jag var då.  
 
”Jag är inte ansvarig för det jag skriver.” Hur tänker du om ansvaret i förhållande till texten är min första fråga. Är det en kvinnlig position att ta ansvar medan mannen alltid varit fri att ”leka” för han är ju också en jävla mansgris i sina svar Müller och det är ju också något som lockar: att kunna vara grisig! går det att vara kvinnogris? Så då kom jag (osökt) in på manligt/kvinnligt…det var faktiskt något som sysselsatte mig efter Göteborg, skulle texterna ha upplevts på samma sätt om det varit Helena Eriksson som läst Anyurus text och tvärtom?
 
Åh! Det är så svårt att öppna ett samtal…
Det får vara trevande, måste vara trevande. 
 
/ varmt Helene





Från: Jenny Tunedal
Till: Helene Rådberg
Datum: 13 januari


hej helene,
 
jag börjar tydligen med att vara tyst. 
förlåt, ska försöka vara snabbare senare. 
har legat utslagen i influensa. min hjärna känns fortfarande helt vadderad med snö och snor,  försöker skriva något nu ändå. för jag vill verkligen gärna ha ett samtal med dig. 
 
frågan om ansvaret är svår. och enkel. 
jag tänker inte alls som müller. eller i alla fall inte såsom han säger det i den raden. 
ansvar och skrivande och läsande hänger tätt ihop för mig.
jag vet inte om det är för att jag är kvinna. 
 
själva ordet ansvar får mig faktiskt direkt att tänka på ett citat av inger christensen som jag ofta återkommer till: 
 
Det är bara på ytan det betyder litteratur, i verkligheten betyder det också ansvar; också ett ansvar för att säga sanningen, som kan definieras som något i riktning mot att kalla tingen vid deras rätta namn
 
jag tycker mycket om det. tanken på litteraturen som ansvar. och ansvar som en möjlighet. att faktiskt säga någonting om världen i världen. 
 
att inte vara ansvarig, eller att i skrivandet gå in i en ansvarslös position, tror jag skulle vara helt ointressant för mig. frågor kring ansvar är en väldigt viktig och svår och avgörande del av skrivandet, på många sätt, även om de sällan finns där helt explicit och enkelt när jag skriver poesi. (men däremot när jag arbetar med litteraturkritik) att finna en form tycker jag exempelvis kan vara ett sätt att ta ansvar för texten. eller att komponera ett material. 
 
om jag ska tänka kring manliga och kvinnliga författarpositioner i relation till ansvar (vilket av någon anledning tar emot lite) tänker jag ofrånkomligen på författarmän som lars norén och karl ove knausgård, som båda skrivit böcker där de i mina ögon på olika sätt är oerhört taskiga mot sina barn.  jag tycker det är en sorts ”mansgrisande”, som i offentligheten verkar uppfattas som en modig litterär handling.  men inte något jag blir särskilt avundsjuk på (nu har jag inga barn att skriva om, men ändå).
 
jag vet inte om det går att vara ”kvinnogris”. eller det går ju, man kan ju göra sig helt blind för sina egna privilegier i den här världen och grisa loss på olika sätt i sin text även om man är kvinna.  men vill man det? eller går det att vara kvinnogris på något annat sätt? som gör en friare och vildare och mer lekfull?  kan du inte skriva mer om hur du tänker om det?
 
när jag läser dig är just solidariteten en så viktig litterär kraft. för mig är den definitivt en av de saker som gör din dikt så storslagen och viktig. lite så som solidariteten kan vara hos sonja åkesson, till exempel. något som är där och gör dikten levande, komplicerad, rörlig.  och jag tror att de flesta författare som betyder mycket för mig sysslar med en sorts litterärt ansvarstagande på olika nivåer.  
 
jag tror jag skulle vilja fråga dig – var och hur i texten tar du ansvar för kvinnorna, för dig som en av dem? jag ser ju att det är där, men när i skrivandet händer det, var är det förlagt någonstans för dig? går det att säga något om det? och – tycker du att ansvaret är betungande? är det ett måste eller en möjlighet eller båda? 
 
tänker på en författare som marguerite duras. som säger att det inte räcker med tanken och moralen,  som skriver om att slunga ut texten och nästan misshandla den. som skriver texter på avgrundens rand. i avgrunden. och, tycker jag, tar ansvar för det.  kanske är det superviktigt att närma sig gränsen för vad man tror att man kan ta ansvar för när man skriver? 
att vara där och tänja, tänka, sträcka sig själv och sin text.  det är något jag försökt göra i mitt skrivande på senare tid.  vet inte om jag lyckats, vare sig med tänjandet eller ansvaret. men själva försöket har varit viktigt tror jag. att osäkra någonting som har med mitt ansvar för min text och så klart också för en hel massa andra saker i världen att göra. 
  
skickar med ett christensen-citat till, ett som svindlar lite för mig, som jag ofta funderar på. och jag undrar hur du tänker om det här: 
 
”Det är inte tal om någon frihet, utan om att utvidga sin tolkning av denna bundenhet till den andre, till den andra människan eller de andra människorna i världen. I sin yttersta konsekvens handlar det om ett utvidgande av ansvaret till något som liknar det absurda, nämligen att alla och envar, men personligt, bär ansvaret för den enskilda förbrytelsen, även om den är begången av en fullkomligt främmande och annan person. 
Detta är varken praktik eller teori. Det är magi. Eller sagt med ett mindre belastat ord, det är stil.”
 
hur resonemanget landar i det är stil. bara så? 
förstår du hur hon menar? 
 
jag är osäker. 
men vill gärna försöka. 
 
jt
 
p.s. frågan om johannes anyurus och helena erikssons dikter – jag tänker att svaret är ja, men är lite osäker på vad det innebär. 
p.p.s. kanske för många och för jobbiga frågor här, men välj någon eller börja om. när jag tänker blir det frågor, märker jag. d.s.
 



Från: Helene Rådberg
Till: Jenny Tunedal
Datum: 17 januari


Jenny! Tack för ditt svar, det gör mig alldeles yr i huvudet av tankar
bra!bra  jag har nog gjort minst tio utkast till svar för att försöka få ihop allt det öppnade, bara citatet  från Duras…att slunga ut texten och misshandla den, jag börjar direkt fundera på vad det skulle kunna betyda i förhållande till mitt eget skrivande att slunga ut texten och misshandla den
jag ser en centrifugal rörelse som för med sig yrsel
ett sorts kaos, att det ligger en sorts råhet där
det intresserar mig kaos och råhet
jag läste Duras på 80-talet, återkommer till Älskaren och filmen Hiroshima, mon amour och för inte så länge sedan läste jag Det är allt
vilka böcker menar du är hennes viktigaste
du skriver om att tänja, tänka, sträcka sig själv och sin text
kan du skriva mer om det, har det med duras-citatet att göra?
 
När det gäller ansvaret och griseriet så var det en impuls jag fick när jag läste det där gamla numret och stötte på Müller igen, jag sysslade med honom en hel del för massor av år sedan, var helt besatt av Einstürzende Neubautens bearbetning av Hamletmaskinen, råheten i berättelsen och tyskan och maskinmullret, nu letade jag efter den men hittar inte cdn, så tycker jag ofta att det är, minnet av något lever starkt ända till jag ska hitta ord och famlar
 
Griseriet blev en lekidé – en utmaning för mig att sätta emot strängheten och ansvaret – vad skulle hända om jag tillät mig mer ansvarslöshet och griseri, skulle jag tordas ge mig på ett kvinnligt (arbetarklass) jag på samma sätt som Johan Jönson gör med det manliga i Livdikt
att bryta sönder jaget till äckel och sönderfall och ömhet osv
jag avundas honom hans mod och djärvhet
när jag tänker på att attackera arbetskvinnan hamnar jag i förbud bundna i min kropp? det känns i varje fall som om förbudet sitter i kroppen
 
Jag har så lite att säga om min skrivprocess, vet så lite om den
när jag skrev ”det gula rummet” blev rimmen och ramsorna en väg in i min erfarenhet
de öppnade upp den text jag arbetade med, men länge höll jag emot, jag tror jag tyckte att det var för låga element att föra in i poesin, jag har också namn på barn med, som om hela erfarenheten av den sortens jobb jag haft är en för ”låg” erfarenhet, som om det stora nejet vibrerar ur kroppen in i språket
 
Det lever ett stort språkligt misslyckande i min erfarenhet, vi (omsorgs och vårdanställda) har protesterat men ingen har lyssnat, det är det rungande NEJET som jag delat/delar med de flesta svenska kvinnor (påstår jag) Det är en demokratisk kollaps att en så stor del av Sveriges befolkning ”skrivits ut” ur det samhälleliga samtalet, efter att varje politiker från vänster till höger för några år sedan klev fram och kallade sig feminist så skiter man nu högaktningsfullt i vad kvinnor erfar, jämställdheten har blivit en ickefråga
 
Den (kvinnliga) underordningen mal i mig, den är min motor precis som ansvaret och strängheten, jag lyssnade på programmen om Sonja Åkesson som gick på radion nyss, hon talade om hur hon arbetade med att få in barnen i Biafra i sin text, så inspirerande att höra henne prata om sitt skrivande jag tänker på att hon var inbjuden till Sandvikens järnverk för att skriva, måste leta upp de texterna igen
 
Jag blir så himla nyfiken på när du säger att det tar emot (lite) att tänka kring manliga och kvinnliga författarpositioner
skriv mer om det
som du märker är jag helt fast i det, inskolad i det
 
Och när det gäller mansgriseriet med att utlämna sina barn så tyckte jag att Heberlein också gjorde det i sin ”jag vill inte dö, jag vill bara inte leva”! usch! det är en så skarp gräns för mig, aldrig på bekostnad av barnen
 
och Christensencitaten kanske kan vi återkomma till dom
varmaste / Helene




Från: Jenny Tunedal
Till: Helene Rådberg
Datum: 23 januari



hej helene,
 
tack för ditt mail. det är för sent nu, jag ska åka mot mitt jobb kvart över sex imorgon bitti, 
men vill ändå börja på någon sorts svar. haspla ur mig någonting, för jag blev glad. 
 
underligt att man (jag) kan bli upprymd av att läsa om  en demokratisk kollaps. men det att du skriver det, så rakt, så tydligt, och att du också säger NEJ till själva kollapsen – det känns skönt att få läsa. som om något outtalat, eller halvkvävt, äntligen sägs ut.  
 
jag tänker på det du skriver om ett stort språkligt misslyckande som lever i din erfarenhet. det språkliga misslyckandet intresserar mig ju, mycket. frågor kring vad som är misslyckat språk, vem som bestämmer vilket språk som lyckas, vilket språk och därmed vilka erfarenheter som har värde, giltighet, betydelse.  i det offentliga samtalet, i det litterära. i politiken och i poesin. jag tror att det är superviktigt att tänka över exempelvis vård- och omsorgsanställdas position som misslyckande som i hög grad är språkligt. och som bara tycks bli värre i vår tid. en sorts farlig döv-blindhet för det språk som kommer underifrån. ingen vill lyssna. vill någon ens längre tala?  det skrämmer mig. 
 
du skriver att du tänker på att attackera arbetskvinnan. varför tänker du på det, undrar jag? är det när du läser jönson eller också annars? det låter som om någonting intressant skulle kunna hända där. en attack som inte skulle behöva handla om självdestruktion utan om ett erkännande av komplexitet och svårighet, kanske? kan du inte säga mer om det, den känslan, attacken? 
 
jag tänker att jönsons attack skulle kunna ha att göra med ett initialt löfte om någonting bättre, om ett värdigt liv, om någon sorts dräglighet, som kanske ges till män i högre grad än till kvinnor. att attacken liksom förutsätter en stark känsla av att man ändå innerst inne förtjänar bättre, att det som är är oacceptabelt. kanske är det som arbetskvinna svårare att känna så? 
 
nu tänker jag på sonja åkessons attack, om det nu är en sådan hon genomför. i så fall gör hon det ju liksom utan våld. för mig finns det något väldigt raffinerat och intressant i det. att inte ta till vapen, intellektuella eller fysiska eller språkliga. att göra dikt av reklambroschyrer och kataloger. att skriva ramsor och rim. att utan den stora kanonen av manliga filosofer och författare nå fram till en sorts sönderslitande av den rådande, och internaliserade, bilden av arbetskvinnan / hemmafrukvinnan. 
 
möjligheterna till attack har väl också att göra med språk, lyckat och misslyckat. århundranden av språkarbete, litteratur, där den manliga erfarenheten varit universell. reproduktionen av den figuren också idag. det är svårt att bryta sönder ett jag som aldrig riktigt varit intakt, tänker jag. 
 
jag tror att min känsla av motstånd inför att tänka över manliga och kvinnliga författarpositioner har att göra  med en viss mättnad inför det binära. allt som döljs i den tudelningen. samtidigt som den tu-delningen bär mening för mig, fortfarande och i högsta grad.  jag vill väldigt gärna samtala med dig om författarpositioner – din, kanske min egen, andra författares, varav vissa kan vara män. men kanske har jag bara en känsla i mig av att den manliga författarpositionen är ointressant. att de författare som intresserar mig mest arbetar sig bort från den traditionellt manliga författarpositionen på olika sätt.  eller jag tycker om att tänka på dem så, i alla fall. jag läser dem så. många av dem är män.    
 
den kvinnliga författarpositionen intresserar mig i så fall mer, som en av flera möjliga positioner av underordning som man kan skriva ur, genom, eller emot. 
 
min vän hanna hallgren lärde mig en viktig fras, jag tror det är spivak: to unlearn one’s privilege as one’s loss
 
jag tror att mina formuleringar om tänjandet på något sätt har med det att göra. vilka utsagor och erfarenheter kan jag, med alla mina privilegier, ta ansvar för, syssla med, göra text av? kan jag bara ta ansvar när jag så att säga talar för mig själv, eller är det mitt ansvar att försöka också tala för någon annan? rentav ur en annan position?  och därmed egentligen tala om det jag inte kan tala, i stället för att vara tvungen att tiga om det? 
 
någonting sådant. 
 
duras-citatet handlar för mig en del om att mod. att våga. att våga sträcka sig mot det kaotiska,  att skriva sig fram till de obevakade ögonblicken. göra sönder sin text om det krävs. att skriva texten man skäms för att skriva. eller texten som ingen, inte ens man själv, vill ha. att låta dom orden stå kvar. att vara hård.  
 
jag tycker väldigt mycket om ansvar och stränghet. 
det kanske låter tråkigt. jag vet att det låter tråkigt.
men det är inte tråkigt för mig. 
 
godnatt så länge,
 
jt
 
p.s. jag tror att jag menar att det är allt är duras viktigaste bok.  och emily l. och halv elva en sommarnatt. och smärtan.  och abahn, sabana, david. och vardagens ting. och fartyget night. och en fördämning mot stilla havet.  nej, jag kan inte välja, det förändras hela tiden. smärtan återkommer jag till ofta. och emily l tycker jag otroligt mycket om, delvis för att den handlar om emily dickinson. och hennes underordning. den skrivande kvinnans. den skrivande kvinnan är en rättshaverist. 




Från: Helene Rådberg
Till: Jenny Tunedal
Datum: 31 januari



Hej Jenny

tack för att du blir upprymd, det är nytt för mig att tordas se det som en demokratisk kollaps
du skriver ingen vill lyssna, vill någon tala längre

när jag försöker närma mig den rasande erfarenheten av att språket inte räcker
att språket är en yta jag / vi rört oss i  och trott att vi kommunicerat, blir jag rädd allt finns beskrivet i skrift: neddragningarna, den kvinnliga omsorgskroppen som  blivit utbränd, sjukskriven, apatisk... men också det maktlösa språket är bortmotat, tillbakapressat in i den enskilda skammen att inte orka

det fanns både längtan och skam när jag började skriva  samtidigt som jag skrev var varje försök tvunget att kämpas tillbaka att underkännas, när min första bok kom skämdes jag, ville inte berätta om den ville att det skulle vara hemligt som om jag annars skulle tvingas bli någon annan att jag inte längre var omsorgskvinnan som blivit utbränd och istället var kvinnan som ville tala

fast jag talat så högt tidigare på jobbet, på fackmöten
jag var den bråkiga, aggressiva och samtidigt omhändertagande kreativa
så blev jag tystare
jag försökte förstå varför, jag försökte förklara för mig själv att jag inte var en "riktig" kvinna
att jag inte förstod det kvinnliga så som det visade sig på arbetsplatsen som en gåtfull underkastelse

pendeln mellan kroppen och språket slog mig in i depression och utbrändhet
jag förstod inte heller det sambandet
jag kunde ju säga vad jag ville, jag hade inte förstått det rungande NEJET

jag är fortfarande rädd för språket, försöker fly bort ifrån det
sedan närma mig från sidan, det är hon som jag bara skymtar ibland som skriver
jag får nöja mig med det

när jag läste Maria Zennström tänkte jag på vad hon gör med moderskroppen, jag tänkte att hon gör något mycket förbjudet genom att blotta sin längtan
hon vill vara nära sin mamma
hon vill ha ett barn
hon vill ha en man
samtidigt vill hon förkasta det och sammanfoga det med hjälp av att benämna, tänker jag,
hon skriver fram det dubbla, det kluvna
nödvändigt och så j-a djärvt
 
jag tänker (nu) att den dubbelheten finns hos lönearbeterskan som samtidigt är modern
hon kan inte tala därför att hon då måste välja!? hon är tvungen att hålla ihop de två
helt motsatta delarna, och det är därför som attacken på henne kanske bara kan bli en tanke
hon måste ha en försörjning, en inkomst och var ska hon gå om hon inte längre kan hålla ihop?
men samtidigt
tänk om det är som du undrar att arbetarkvinnan inte riktigt kan känna att hon förtjänar något bättre
tanken svindlar, alldeles nyss talade jag med en kvinna som arbetat mycket länge inom vården
och hon berättade om hur roligt hon tyckte det var i början när hon var med och startade upp olika verksamheter, då när både förutsättningar och personal fanns och hur utarmat det blivit och jag talade om kvinnosolidaritet 
hon sa bara att den inte längre finns
 
nej, jag kan inte säga något om erkännadet av det komplexa och svårigheterna 
bara tänka att man måste mötas av respekt för att känna sig respekterad
måste höras för att synas?
platt? och varför poesi? 
 
du skriver att du är priviligierad –  jag känner bara glädje när jag läser det
det betyder att det är som det ska vara för dig, du är en intellektuell avancerad ordarbetare och jag är så nyfiken på hur du arbetat dig dit! 
jag är också nyfiken på om det ibland kan vara ett hinder
och om vad tänker du på när du skriver  

vilka utsagor och erfarenheter kan jag, med alla mina privilegier, ta ansvar för, syssla med, göra text av? vad skulle kunna vara förbjudet, undrar jag
 
och förstås nyfiken på vilka män du läser
och en massa annat 
skriv mer om författarpositioner 
om männen arbetar sig ur sin var är kvinnorna då på väg
jag läser för lite, är egentligen en dålig läsare
 
måste läsa emily l
 
varmaste / Helene




Från: Jenny Tunedal
Till: Helene Rådberg
Datum: 13 februari



hej helene,
 
tack, tack!
 
”och jag talade om kvinnosolidariet
hon sa bara att den inte längre finns”
 
jag måste tänka länge på ditt brev.
och kan inte riktigt. just nu.
 
det här får bli ett mellansvar, i ett mellanrum jag hoppas komma ut ur snart. 
av förkylning, magsjuka och beslut kring boken som ska komma sedan.
helt plötsligt bråttom med katalogtexter, omslag, foton, kring-och utan-verk som borde vara det lätta och enkla, ett litet fluff bara, kring texten. men det har upptagit mig, gjort mig så där rädd och egocentrisk samtidigt som jag avskyr att vara. 
 
som om allt som har med själva bok-delen av skrivandet att göra bara blir svårare.
(skammen, kanske)
 
det är märkligt att vi skriver dessa brev till varandra om makt och maktlöshet och solidaritet
samtidigt som människorna i egypten har stått ute på torget tillsammans och gjort revolution. jag ville bara säga det. ibland känns det som om alla svar på ens frågor finns någon helt annanstans. sverige är ett så uppgivet land, som kanske bara blir mer uppgivet av att hela tiden spegla sig i sig själv och sitt eget apatiska, postpolitiska tillstånd.  
 
uppenbarligen vill några tala. bara inte just här. kanske inte med oss. 
 
jag skrev om mina privilegier, ja. det är något med att säga att man är privilegierad som jag egentligen avskyr. den gesten. det påminner om att två sina händer. som om det att erkänna sina privilegier, gör en mindre ansvarig? mer ok? 
 
samtidigt tänker jag att det är nödvändigt att se vad man har, varifrån man talar när man talar. i mitt fall från en position där jag passar in i en massa olika normer.  i mitt fall från ett eget arbetsrum, betalt för med en lön som jag får för att utföra ett arbete där jag hela tiden sitter ner.  (minns när jag under en period jobbade med att städa privata sjukhem i dublin, jag tänkte:  om jag någonsin får ett jobb där jag får sitta ner ska jag aldrig mer klaga.  så jag ska aldrig mer klaga. ok?) 
 
det låter som om ditt skrivande på ett sätt varit en attack på arbetskvinnan i dig, tänker jag. kanske inte en medveten sådan. men att det att skriva på något sätt måste innebära det? ett överskridande som i sig är en attack? 
 
motsättningen mellan arbetskvinnan och modern intresserar mig. hos zennström finns ju motsättningen mellan  kvinnan som mor och kvinnan som skriver. men denna andra motsättning, är det en motsättning också bortom den rent konkreta kampen med tid och pengar? om den skrivande kvinnan är ett tredje i den konstellationen är hon då den som löser upp motsättningen, eller verkar i och genom den på något sätt? ”hon kan inte tala därför att hon då måste välja”. vad är det man väljer när man talar – att vara antingen arbetskvinna eller mor eller skrivande? 
 
jag försöker tänka och skriva samtidigt, det blir frågor. (skriver hela tiden de här mailen i en förhoppning om att vi har en möjlighet att gå tillbaka sedan, att det viktiga nu är att tankarna skrivs ut i luften mellan oss. annars skulle jag nog mest bara våga tiga.) 
 
du frågar vad som skulle kunna vara förbjudet. massor med saker, tänker jag nog.  min kommande bok, som jag fortfarande arbetar med och därför har väldigt svårt att säga något vettigt om, heter ”mitt krig, sviter”. för mig har arbetet med den handlat väldigt mycket om frågor kring vad jag kan skriva.  vad jag kan ta ansvar för. på många sätt är det en bok vars erfarenheter ligger nära mina egna, men på vissa sätt inte alls. en del av skrivandet har handlat om att försöka gestalta min oerfarenhet av krig. det började med att jag mötte olika människor som på olika sätt hade konkreta erfarenheter av krig. deras erfarenheter synliggjorde också min egen fadda, blanka yta av fred och frihet. (”vad gör ni med er frihet?” som de syriska poeterna frågade oss svenska under ett samtal) det handlade om krig som pågår i världen idag, men också, som i vietnam, människor som hade varit med i det där kriget som för mig i så hög grad synts som kulturhistoria, först och främst. jag började tänka över min bristande erfarenhet. och min erfarenhet, av att leva på långt långt avstånd från krig som hela tiden pågår långt borta. av att se krig på film, alla filmer jag såg om framför allt vietnamkriget när jag var tonåring. under arbetet med boken har jag bland annat sett om alla de där filmerna och några till. jag tillbringade månader med att gå tillbaka till den enda erfarenhet av krig som är min, det vill säga en erfarenhet av fiktion, för att se om det skulle gå att skriva någonting utifrån den.
 
nu vet jag inte alls om jag har lyckats. men jag har försökt. och kanske är det en sorts svar på din fråga om vad som skulle kunna vara förbjudet, och hur jag försökt arbeta med det som känns förbjudet. inte för att det har något egenvärde kanske, men för att det blev viktigt för mig av olika anledningar.
 
jag undrar också över vilken rätt man har att skriva om andra människors lidande, sjukdomar, svagheter överhuvudtaget. i relation till den här boken. i relation till hela skrivandet. 
 
för mig är det svåra, allvarliga frågor. 
 
(och likt en kräfta är jag tillbaka i ordet ”ansvar” igen. skulle hellre röra mig mer likt en vild mustang genom poetiken)
 
återkommer om den kvinnliga författarpositionen. 
hoppas att den ska kunna förbli främmande för sig själv, tror jag. 
 
så länge,
 
jt




Från: Helene Rådberg
Till: Jenny Tunedal
Datum: 14 februari



Jenny! 
jag tänker på att jag såg en bild av kvinnor i italien som också gått ut på gatorna idag för att få bort Berlusconi, massor av kvinnor! den bilden gjorde mig upprymd, hoppfull så tänker jag på att min dotter ringde häromdagen, hon var gråtfärdig efter att ha lyssnat på studio ett om skolan hört om hur invandrarbarnen pluggar för att lära sig svenska och hur hur de svenska föräldrarna flyttar sina barn från de invandrartäta skolorna, att hon ringde idag och var upprörd över att ett moment i hennfes lärarutbildning inte hade en enda kvinnlig referens, hon hade sagt ifrån och fått ett blaha-svar
 
jag sitter på arkivet i Sandviken om dagarna och läser den socialdemokratiska kvinnoklubbens protokoll, sjunker ner i frågor om mjölkkvalite, om agitationen, om rösträtten, i kaffekommiteer, kampen för ett BB, för daghem, hör en kvinna berätta om kvinnor i de ”finare” familjerna som tog sina liv, de hängde sig på vindarna säger en annan kvinna och jag tänker på The mad woman in the attic sedan tänker jag på att allt det här är så nära och samtidigt oändligt långt borta
 
så tänker jag på hur glad jag blir över att få ditt mail, att det också gör mig upprymd
det finns en sådan kraft i det du säger
 
jag måste tänka på det, att i tvivlet och undran finns en explosiv kraft
att våga vara i det, att du så tydligt törs det
 
vad är det man väljer när man talar 
kanske man/jag förflyttar mig ur de tre positioner
du skriver arbetskvinnan, mor, den skrivande
in i den andra: hon som skriver, kan hon vara en syntes?
 
/ Helene
 
jag måste bara svara fort, dina mail öppnar så mycket
nu dök ordet frihet och ordet fiktion upp
jag tar med mig dom in i sömnen





Från: Jenny Tunedal
Till: Helene Rådberg
Datum: 15 februari



helene, hej igen,
 
ja  – ”hon kan vara en syntes” – 
tänk om hon kan det. en kvinna som arbetar med att skriva.
en mor i ett eget rum.
 
berätta mer om arkivet, protokollen. det låter så bra att vara där, i historien, att det finns en historia, att det finns arkiv över all den där aktivismen, kampen. de där berättelserna. som väl ytterst handlar om solidaritet? 
 
solidaritet känns som det förlorade ordet.
 
somnade du med fiktion och frihet? vad drömde du då? var i dikten är fiktionen? det undrar jag ofta över. i relation till mitt eget skrivande, i relation till annan poesi. tänker du att du sysslar med fiktioner? eller produktion av verkligheter? 
 
(ska köpa p.j. harveys skiva,
se om dom tror att den är till mig.)
 
jt


 


Från: Helene Rådberg
Till: Jenny Tunedal
Datum: 16 februari


jenny
i arkiven finns det så mycket så jag nästan drunknar, igår läste jag dels några sparade tidiga 60-tals uppsatser över ämnet: så bör du klä dig i vår och häpnade (nästan) över hur många unga tjejer som skrev om det ämnet och hur lika de skrev, samma mode och samma korta rader mot slutet om killarna som egentligen bara behöver klä sig i terylenebyxor kanske våga ha en färgklick
 
parallellt läste jag ur Sigrid Göranssons minnen från Sandviken
Göranssons är famiiljen som ägde/äger S-viken
hon berättar om dagen före julafton då brukets änkor och de fattigaste får komma in i köket och modern delar ut av de mathögar som lagts upp
modern / fru Göransson ska i godhet dela med sig av husets överskott
det överskott änkornas män antagligen betalat för med sina liv
 
och hur ska detta skrivas, det sysselsätter mig nu!
att vara i arkiv är roligt upptäckte jag plötsligt
men så ska det också bli text
en fråga som oftare och mer pockande dyker upp är
var det här det enda sättet samhället kunde organiseras?
kvinnorna är solidariska, startar föreningar
och är samtidigt helt underställda männen
det är männens bygge
på några ställen har jag stött på att man skriver 
varför motarbetas våra förslag ständigt av männen
men det är mer som bisatser
den insikten verkar släppas direkt
folkhemmet som byggs är männens?
 
du skriver i kapitel 1 ”på lappen stod det kom ihåg att föda barn” och ”ag måste ligga ner för att inte tappa greppet”
 
varför har vi skickats ut med den strängheten att aldrig brista? jag tänker att jag skickat ut min dotter också med den strängheten trots att jag jobbat så hårt för att inte göra det...finns också mödrarnas svek med i dina rader, jag tänker att de gör det! och om vi inte föder barnen? om vi skiter i att vi tappar greppet?
 
jag läste inför en C-uppsats Gävle Kvinnoklubbs protokoll (min mormorsmor fanns där) och hittade mer radikala kvinnor
de bjuder in Frida Steenhoff till flera föreläsningar i staden
de läser faktiskt ”Feminismens moral” högt strax efter att pamfletten kommit ut
de bedriver ett radikalare arbete än S-vikens kvinnor men blir ändå
nedslagna av att män kommer till dem och säger att de måste lära sig tänka...
 
kvinnorna i de tidiga rörelserna tänkte, vi tänker och Ja! jag tror att jag sysslar med verklighet och blir så glad när du skriver om fiktion och hur du arbetat med din nya bok
det du beskriver är ju också ett arkivarbete
var det lustfyllt?
berätta mer
hur törs du hålla på med fiktion?
 
jag är hela tiden rädd att bli anklagad för att inte vara sann!!!
är du det?  hur ser du på ordet sann?
 
OCH jag drömde att jag skulle åka till en stor och mycket populär lekpark
män skickade sina barn med mig, det var barn i alla möjliga åldrar
männen kom till bilarna med barnen 
i en av bilarna skulle jag och några fler kvinnor få plats med alla barnen
men bilarna var nästan fulla redan
jag var tvungen att ha barnen i knä, nästan på mig...när jag försökte få till mer plats var jag tvungen att gå ut ur bilen
då såg jag en kvinna stå helt ensam vid ett träd
hon hade en målning vid fötterna, en mycket dålig målning
 
det var drömmen!!
 
/ varm morgonkram Helene





Från: Helene Rådberg
Till: Jenny Tunedal
Datum: 23 februari


Hej Jenny
Tanken på att jag avslutade mitt sista mail så dumt! har gnagt i mig, jag tar bort det där med kram osv. det har förstås inte har där att göra.
/ Helene





Från: Jenny Tunedal
Till: Helene Rådberg
Datum: 23 februari



Hej Helene,
 
tänk inte på det. jag blev glad.
men visst är det märkligt att försöka föra ett samtal som på något sätt ska bli offentligt? inte helt enkelt?
 
jag får mest lust att stämma träff någonstans i verkligheten i stället och bara prata länge utan att någon annan hör. skolka. ta det här samtalet med dig och springa. 
 
under tiden märker jag, och ber om ursäkt för, att jag har en tendens att halka tillbaka in i tystnaden. svårt att hitta både tankarna och orden. att vara tyst känns alltid som den mest naturliga reaktionen. särskilt när du skriver så mycket jag verkligen vill tänka över.
 
det är konstigt hur det som intresserar mig alltid får mig att vilja tystna. det är konstigt att då skriva litteraturkritik. som att bekämpa hela sin natur. 
 
du skrev om maria zennströms roman, det djärva i den. jag lyssnade på henne igår i stockholm, ett samtal på copacabana, temat var begär. och det var faktiskt fantastiskt att lyssna. maria z pratade så distinkt om sitt skrivande, den här boken. det som grep mig mest var nog det hon sade om hur den stora olyckliga kärleken i romanen är kärleken till modern. och om längtan efter att försonas och hur åldrandet, skörheten, gör det möjligt. eller bara nödvändigt, kanske.
 
jag tänker en del på det där med att skriva för och till sin mamma. Fkanske på jakt efter försoningen, kärleken, det som inte är svek. (mödrarnas svek. ett relevant begrepp, men också ett begrepp som provocerar mig. mödrarna är eventuellt de enda som inte svikit. eller de som måste svika, det är väl oundvikligt? hur kan någon ta emot ett barns kärlek? hur kan någon besvara den på ett adekvat sätt? vad är det vi kräver av mödrar? allt. ibland tänker jag på att jag i min första bok skrev ”det måste vara svårt att vara någons barn” och att jag numera tänker mycket på att  det måste vara svårt att vara någons mor. samtidigt som jag fortfarande på många sätt är rasande.) 
 
och nu tänkte jag på ditt arbete i arkivet. berättelserna där. mödrarna. det låter så spännande. nästan som om du ägnar dig åt ett kollektivt skrivande, på något sätt. och som en sorts viktig grundforskning. i språk, i aktivism, i språkets relationer till handlingar, politiska sådana, kanske?
 
relationen mellan språk och handling, och mellan skrift och handling är en allt större fråga i mig. varför jag skriver i stället för att handla. eller vilken typ av handling skrivandet är. i den här världen. de här strukturerna och bränderna och krigen som pågår.  jag tror inte att det finns någon motsättning mellan att skriva och att gå ut på torget, kanske kan tvärtom skrivandet göra det möjligt och nödvändigt att gå ut på torget. och en del av skrivandet kanske pågår på torget. men ändå?
 
läste elisabeth hjorths understreckare om derrida och läsande och ansvar i svd förra helgen. och tänkte på vårt samtal. så mycket av det hjorth skriver där är tankar som jag kanske inte formulerat så – eller så väl – men som jag nog för det mesta går omkring med, försöker närma mig på olika sätt. jag blev glad när jag läste den texten. det kändes som att inte vara galen. det kändes som ett enormt allvar och ansvar och meningsfullt uppfordrande. 
 
maria zennström pratade om hur viktigt arbetet med komposition är för henne. om form som något avgörande. form som en sorts etisk princip, närmast. när du är i arkiven och tänker på hur du ska ta hand om materialet (ta ansvar för det?) tänker du på poesi då?
 
just nu har jag svårt att säga någonting om mitt bokmanus. försöker så smått att arbeta mig in i det igen, för att göra färdigt. det är svårt. svårt att klara att läsa de där texterna. stå ut. ta ansvar/ansvar/ansvar.
 
på återhörande,
 
jt




Från: Helene Rådberg
Till: Jenny Tunedal
Datum: 28 februari



Hej jenny
 
du skriver om tystnaden, jag tänker att jag nästan fastnade i tystnaden
inte tordas tala! underkänna min erfarenhet, mitt språk
jag drömde länge om att bara bli och vara en riktig kvinna
om ingen har behov av att tala är de också lyckliga
jag försökte låtsas att yta var detsamma som djup
föreställningar som hos ett barn
önskningar som hos ett barn
allt det som nästan slet mig i två delar
 
och mödrarna, jag tänkte inte på den privata modern, jag tänkte på alla vi som ändå trodde att något var på väg att förändras, vi som började arbeta på dagis och fritids, vi som som var både offentliga och (oftast) privata mödrar vi som trodde att det äntligen var dags för 6-timmars arbetsdag, vi som trodde vi var på väg att bli jämställda och faktiskt tyckte att arbetet med barnen hade med med vägen mot jämställdhet att göra! vi som sedan retirerade, tystnade, brann ner
 
jag har också tänkt så mycket på döttrarna, vad händer med döttrarna som ser sina mödrar malas ner i omöjliga arbeten, mödrar som omges av den offentliga tystnaden runt nedmalningen –  indragningarna 

mödrar som lever i skulden att inte orka men ändå är tvungen att orka och det händer förstås en massa också i sönerna (förstärker det föraktet för svaghet???) men jag har tänkt mer på döttrarna
 
sedan vill jag bara skita i alltihop, bara tänka att  kvinnor är dumma! de får ha det så uselt
om de inte talar, hur ska något ändras
tänker på socialdemokratin som lanserar 4 män som möjliga nya partiledare
hur är det möjligt?
varför är det möjligt?
 
i arkiven hittade jag några rader om att kvinnorna inte var tillåtna att hålla på med de viktigaste
de mest brännbara ämnena, jag tänker: graviditeterna, barnsängsdöden, barnadödligheten, de undermåliga bostäderna, fattigdomen –  därför blev frågan om mjölken och mjölkdistributionen en lämplig fråga...kanske det var en självpåtagna börda att hålla sig mindre än de familjeförsörjande männen (jag hittar min egen familj där i början av 1900-talet som söker pengar från fattigvården om det förstås total tystnad, åh! denna långvariga, sega tystnad som nästan spränger sönder kroppar som måste hålla ihop, den ärvda tystnaden) 
 
jag tänker inte poesi när boken ska skrivas, jag tänker att jag är översvämmad och inte vet inte har en aning om hur allt ska bli text, bara att texten måste undvika alla ideer om att vara till lags utan att sätta sig på den erfarenhet jag måste ha stor respekt för, som jag har stor respekt för
 
jag har tänkt så lite på läsaren TACK för artikeln, den måste jag läsa många gånger, 
 
det krävs mod att utmana Sandvikens sega patriarkala struktur...glastaket är lågt och komplett! det finns en så stark underström av håll ihop! till varje pris håll iden om tillfredställelse med det liv som levs, det liv som levts av tidigare kvinnogenerationer intakt
 
och ja! det är nästan omöjligt att skriva allt som väller upp
vårt sista datum för det här samtalet är på söndag
 
OCH Jenny! du ska veta att dina mailbrev är mycket, mycket inspirerande
jag sitter ofta på bussen mellan antingen mitt arbete i Storvik eller på
väg till arkivet och bara låter det du skrivit surra runt i huvudet
njuter av det 
jag skulle vilja höra dig prata mycket mer om ditt skrivande, om det som drar mot tystnaden
veta om du tycker P J Harvey sjunger för dig? vad du tyckte om filmen biutiful (om du sett den) och så klart mer om din senaste bok som berör delvis orörda stråk i mig
jag skulle vilja fråga dig mer om språk och handling
för mig var handling det ”första” språket, demonstrationerna, folkkampanjen, Freinetrörelsen
jag famlar efter kollektivism igen, men vet inte var jag ska leta
 
jag slutar här
känner mig rätt osorterad, ostrukturerad
längtar efter det: att bara kasta ord rakt ut!
 
glad om du hinner med ett brev till 
 
med mycket värme
/ Helene





Från: Jenny Tunedal
Till: Helene Rådberg
Datum: 5 mars



kära helene,
 
tack tack för senast!  så fint med ett möte i verkligheten mitt i det här samtalet. och en så särskild kväll på högkvarteret, samtalen, läsningarna. emil boss och du var en otroligt bra kombination. också helt befriande att vara på en litterär salong som var så real-politisk.
 
har tänkt mycket på det du sade där, också i relation till vårt samtal. mödrarna, till exempel. väldigt typiskt mig att jag direkt tänkte på den privata modern, men också typiskt för nuet, tänker jag – det du sade om att hela samtalet om jämställdhet har förflyttats in i hemmen, kärnfamiljerna, medan ingen pratar om den offentliga kvinnan, de kvinnodominerade yrkena. jag tror verkligen du har rätt. ”det privata är politiskt” som en sorts fälla, ett förborgande av feminismen. feminismen som livspussel-ingrediens istället för systerskap. vi måste nog, så som du gjorde, prata mycket mer om själva kvinnorna igen, och inte bara om den heterosexuella medelklasskvinnans familjeliv. och kanske inte så mycket om kvinnors rätt till att vara dj:s som om vårdbiträdens rätt till vettiga löner. (det finns ju ingen motsättning, men det är sorgligt om det förstnämnda sker till priset av det senare) det var stort och uppfordrande att lyssna! 
 
väldigt sorgligt det du skrev nu: ”vi som trodde” och sedan ”tystnade, brann ner” är det så, verkligen? på något sätt tror jag inte det. jag tror nog fortfarande på en kraft som kan komma ur ”mödrarna”. och om min generation är "döttrarna" så tror jag kanske ännu mer på ”dotterdöttrarna”. att det finns en feministisk kraft nu, som kanske inte är en, men som är stark också i sin splittring. att det pågår saker bortom livspusslandet. nygamla saker. praktiskt politiskt arbete. tänker på sådana rörelser som ”ain’t i a woman – kampanjen för skydd åt papperslösa kvinnor”. en rörelse som verkligen handlar utifrån intersektionalitet, som arbetar med ett förtryck som grundar sig både i kön, sexualitet, etnicitet och klass.  jag tänker att det kan finnas någon sorts framtid där. en rörelse som på något sätt kommer både ur en besvikelse på ”mödrarnas” oförmåga i relation till vissa typer av förtryck och ur ett enormt hopp om att det faktiskt går att vara bättre, tänka bättre. och framför allt skapa allianser mellan anti-rasism, feminism, queeraktivism som leder till annorlunda praktiker. 
 
språk och handling:  en mening ur emil boss och joakim anderssons läsning fastnade i mig:  ”en text är kanske alltid en social rörelse” jag tänkte att så är det. så hoppas jag det är. så vill jag att det är. det är min dröm. för att det i så fall inte finns någon motsättning mellan att handla och att skriva och läsa. 
 
den där tystnaden är så dubbel för mig. den kan verkligen handla om att inte tordas. men också om att våga. hålla käften. eller unna mig att göra det. för jag behöver det. och längtar efter det, alltmer. troligen delvis en arbetsskada.
 
och ibland en känsla av att jag egentligen underkänner min erfarenhet och mitt språk, faktiskt, och att kampen för att tala trots det, eller genom den känslan, är så hård, kostar så mycket. alltmer med åren. tvivlen växer. det är svårt att erövra språk, eller vad nu motsatsen till tystnad är, när man först gör det, men det är också väldigt svårt att fortsätta. tycker jag. osannolikt trött på mina egna ord och tankar. inte i poesi-skrivandet, men resten av tiden.
 
poesi är för mig nästan en sorts tystnad, tror jag. det läsandet och skrivandet bär en sorts vägran i sig som jag tycker mycket om. anti-tal, kanske? 
 
samtidigt som jag skriver det tänker jag på att min dikt nog ändå rör sig allt längre från tystnad och tvivel. att den faktiskt kommit att bli allt mer ut-talad. jag vet inte vad jag tycker om det. (jag vet inte ens om det skulle upplevas så av en läsare) men kanske att den här tiden vi lever i, all den politiska förtvivlan den väcker,  framkallar en mer ut-talande dikt. inte bara i mig utan också kring mig. 
 
”om ingen har behov av att tala är de också lyckliga”
 
du berättade om ett kollektivt skrivprojekt på högkvarteret, om arkivarbetet som en del av det, och jag kände mig grön av avund.
 
om jag längtar efter tystnad så längtar jag ju också oerhört efter  det som inte är monolog. efter att vara i det kollektiva mer, i dialog, skriftpraktiker, läsande. att inte vara rädd för det. 
 
jag tänker att patriarkatet och kapitalismen är system som är oerhört skickliga på att hålla isär människor. 
 
det här samtalet är jag hela tiden rädd för och lycklig över. lycklig när jag får dina brev. rädd när jag ska svara. men jag hoppas ändå vi kan fortsätta lite till.
 
p.j. harvey sjunger för mig,
 
jt





Från: Helene Rådberg
Till: Jenny Tunedal
Datum: 14 mars



kära Jenny
nu är det jag som hamnat i tystnaden
som om det är tomt eller tömt det som jag brukar hålla mig i. Jag överrumplades lite själv av att jag har så starka känslor kvar, runt min arbetserfarenhet. Du citerar ”en text är kanske alltid en social rörelse” jag märker att jag är alldeles omtumlad av den tanken, som om jag fortfarande bär på att text inte är värd något, som om det sitter i kroppen som ett återkommande svar.
 
Nu måste jag släppa det och det skrämmer mig.
 
Jag har haft ett ytspråk att gömma mig bakom, tänkte mycket på det när jag såg Tova Mozards film ”stora scenen” under TEMPO dokumentärfestival. Tre generationer kvinnor sitter på scenen tillsammans med en terapeut och de talar om männen som tog sina liv, om längtan och svårigheten med att komma nära. Det är Tova M och hennes mamma och mormor som sitter där och när Tova säger att mamman alltid pratat så mycket frågar terapeuten om det kan vara ett skydd för känslor och de sitter kvar alla tre och svarar trots att frågorna är så privata men genom den stora scenen blir de ju också allmängiltiga. Före den filmen såg jag Maria Zennströms film ”Leningrads sista dagar”. Hon berättade att hon spelat in delarna, som handlar om hennes släkt, i (dåvarande) Leningrad när hon gick på Moskvas filmskola på 80-talet. Men det var först 15 år senare, efter att hon debuterat som författare, hon visste hur filmen skulle klippas att hon då förstod att den måste bli som hon skrev att hon själv måste vara innanför filmens bilder (min tolkning). Plötsligt började jag tänka på ett av de citat av Inger Christensen du skickade i början av vår brevväxling ”Detta är varken praktik eller teori. Det är magi. Eller sagt med ett mindre belastat ord, det är stil.” som om den magin som inte får kallas magi fanns i den filmen, i att den måste få ha sin långa födelsetid...
 
När du skriver  
ensamheten bland de älskade
vi har våra föräldrar liksom trädgårdar och parker 
gräs växer och är hennes nu 
hon skär och rör 
finns också den känslan
 
Jag längtar efter att komma innanför språket
inte se det utifrån, kanske det har med min gradvis försvinnande kontroll 
ja! jag vill bli av med det duktigt kontrollerande! inte det stränga
 
Idag har jag läst gamla Morgonbris och det finns en kraft i att göra det
att möta kämpande kvinnors röster från början av 1900-talet
det här gillade jag att hitta, 
 
Ur Feministiskt kåseri om  kvinnans  rösträtt.
Morgonbris midsommarnummer 1905
av psedonymen Harold Gote / Frida Steenhoff
 
»Framför  allt  skall  man  laga  så, att
m a n   inte  blir  född  kvinna.»
- Ingenting  är  hopplöst.  Men
det fordras arbete. Bort med indo-
lensen!  Fram  med den målmedvetna
agitationen.  Vi  måste  motarbeta alla
riksdagsmannaval, där  kandidaten icke
klart  och  bestämdt  är för  kvinnans
rösträtt  *  nu  - icke  i  framtiden.
Eftersom det finns  man  som  vilja
rättvisa  åt  kvinnan  utan.  dröjsmål,
måste  vi ,  naturligtvis stödja dem
Finnas de  icke  inom  vårt eget  parti,
söka  vi  upp  dem inom  något  annat.
Om  kvinnorna  mena  'allvar med  sitt
rösträttskraf  :måste de  sätta principen
högre  än  partierna  och  göra  sin röst-
rättsfordran  till  första, numret  af allt
deras politiska arbete.  De  måste
äfven  omedelbart  fordra  både  val-
rätt  och  valbarhet.
Lagstiftare  lagstifta  alltid till sin egen
fördel,  darför  inilste  alla  hafva  del i
lagstiftningsarbetet för  a t t   icke  få 
lagarna  emot  sig. Det  är  hvad kvin-
norna  fått.  Jag behöfver bara nämna
aktenskapslagstiftningen,  ogifta  möd-
rars behandling,  kvinnliga  aflönings-
förhållanden m.  m!  för  att  hvar  och
en  måste  inse,  hur nödvandigt det är,
a tt   kvinnorna  äro med  själva för att
få  rättvisa.    Betänk  också  hvilket
möjligt  uppsving  det  skulle  bli för
hela  den  nya  generationen genom det
enkla  faktum,  a t t   mödrar  och  lära-
rinnor  drogos  u t  i  det  fulla  medbor-
garskapets dagsljus.  Nu  sitter   hela
denna uppfostrande  massa, som ödes-
digert  präglar barnets  själsriktning,  i
skymundan. Hur  skall  det  omdöme,
som   till  den grad  ringaktas,  kunna
dana  andra  omdömen?  Hur  skall
den  kvinna, hvilken  man  aldrig  be
handlat  enligt  jämnlikhetssynpunkt,
kunna  förstå  demokratien  och  dana
medborgare till demokrater?
 
det är förstås en oavbrutet pågående kamp!!
 
Jag ska snart börja intervjua invandrarkvinnor i Sandviken. Jag mötte nyss en förskollärare jag jobbade med, hon sa att hon tröttnat på jobbet men efter att hon börjat arbeta på en förskola med många barn till invandrade kvinnor  tycker hon det är roligt igen, de kvinnorna är så starka
det smittar av sig på henne...
 
Fruktansvärt förstås det som händer i Japan
Kärnkraftens obeveklighet som alla vet om!!!
Och Gadaffi
 
/ varmt Helene





Från: Helene Rådberg
Till: Jenny Tunedal
Datum: 15 mars



Glömde
att skriva om mer TEMPO filmen eller installationen eller performancen ”she’s blonde like me” av Fia-Stina Sandlund som var oavbrutet blixtrande intelligent, rolig metatext som utgår från ”fröken julie”. Skådespelerskan Alexandra Dahlström ska i rollen som fröken Julie svara på frågor inför en kommande spelfilm av Sandlund med arbetsnamnet ”She's wild again” – en samtida tolkning av Strindbergs pjäs ”Fröken Julie”.  Ett vindlande samtal förs mellan de två, ett samtal som handlar lika mycket om vår tid som om Strindbergs Julies. Efteråt en jublande publik! Så mycket energi! Jag är glad över att jag delvis ska bo i Stockholm
/ Helene





Från: Jenny Tunedal
Till: Helene Rådberg
Datum: 30 mars



kära helene,
 
det låter högtidligt, men det känns som ”kära”.
 
jag borde ha skrivit för länge sedan, kanske blev det bara för svårt –  även om jag blev väldigt glad –  att försöka svara någonting om kapitel ett. den där förtvivlan som du ser. den är ju där.
 
nu skriver jag med ena benet på väg ut genom dörren, reser iväg ikväll, till kalifornien, havet, öknen. som jag har längtat. som jag har stressat de senaste veckorna för att göra det möjligt att resa. nästan som en skam som sätter in, att man ska smita från allt, göra det otillåtna, och då måste jag liksom betala av på den skulden redan på förhand,så gott det nu går. 
 
jag längtar efter att smita ifrån allt. men det känns ju som om jag smiter från det här samtalet.
 
tänker på det du skrev:
 
jag längtar efter att komma innanför språket
inte se det utifrån, kanske det har med min gradvis försvinnande kontroll 
ja! jag vill bli av med det duktigt kontrollerande! inte det stränga
 
jag längtar också alltid in i språket, till dess insida.
bort från min egen.
 
kapitel ett var ett försök att skriva långt in i språket, samtidigt ett försök att skriva hela sanningen, exempelvis om min förtvivlan, en sorg som var i hela kroppen. över ensamheten, oförmågan, kärlekens brist, gräns. över att vi inte är i paradiset. varför är vi inte det? 
 
min pappa var svårt sjuk under hela arbetet med den boken. försvinnande. jag tror jag skrev mot det försvinnandet. som en meningslös protest. som ett försök att stå ut. 
 
i helgen har jag läst en text av birgitta trotzig som hon skrev i augusti förra året. 
(den finns i kritiker 17/18)
 
jag vill skicka den till dig nu, även om du läst den
tänker att den är en så underbar utsaga om att komma ut ur ytspråket, om varför och hur. jag önskar att jag kunde skriva så som hon beskriver:
 
 
”I en tidsålder av stentung materialism bryter sig poesins röst igenom med sin verklighet, den är verkligheten, den är verklighetens motståndsrörelse, den är det verkliga anti-språket. Den representerar det andra och annorlunda, det underbaras och särskildas närhet. 
 
Grundämnet ’poesi’. Det som leder, bryter sönder, skapar. Bryter genrerna, ändrar formerna.
 
Poesi, praxis: 
Att inte ha någon avsikt med det man skriver. Komma bortom avsikterna och åsikterna, komma in till avsiktslösheten - där det blir vad det blir. Att det återger sig själv, följer sin egen lag.
 
Vad händer? 
Man stirrar på verkligheten – en mur, ett ansikte, stjärnhimlen – det uppstår ett tredje, något osett nytt, en gestalt. Att urskilja detta, följa det, låta det ta över. 
 
Språket är vägen, språket leder. Språket leder till det sedda. Tråden i labyrinten. Leder in i verkligheten, ut ur jaget. Språket är inte ett jag, språket är det gemensamma – tilltalen från alla håll och ting.
 
Dikten på en gång extremt personlig – gestaltningen / sammanställandet – och gemensam, beståndsdelarna orden är i allas munnar. Absolut tillit till det undermedvetna, bortom-medvetna. Till det gemensamma språkarvet, inklusive alltså det religiösa språket.”
 
 
nu far jag,
 
jt



Från: Helene Rådberg
Till: Jenny Tunedal
Datum: 3 april



tack kära du
för ditt svar
för det här samtalet

jag slutar det med att du reser
och jag tänker på Valerie och silkespojken där i glittret
känslan i språket av en liten paradisremsa hav och strand
en stund
en andning

andas djupt
d j u p t

/Helene





Helene Rådberg | vill hylla att skogen är full av lingon och att ett program ur tema ”Vem älskar en feminist” går på radion medan jag rensar mina nyplockade fyra liter. Att på bordet ligger Jenny Tunedals sprillans nya diktsamling. Läs den!

Jag vill såga (till späntved) hyperkapitalismen (om det ändå vore möjligt)
som gör oss till enskilda konsumtionsenheter, att vi konsumerar de fasansfullaste bilder av svältande barn på Afrikas horn samtidigt som vi gräver ner oss i lösgodispåsarna.

Jenny Tunedal | vill hylla Ain’t I a Woman –  kampanjen för papperslösa kvinnors rätt till skydd.

BILD18/kartanmini.gif


de omojliga rummen