Lyssna!
[uppläsare: Anna Sandwall & Helena Fagertun]
Diktsamtalsmaraton Hej Jenny du skriver ingen vill lyssna, vill någon tala längre när jag försöker närma mig den rasande erfarenheten av att språket inte räcker att språket är en yta jag / vi rört oss i och trott att vi kommunicerat, blir jag rädd allt finns beskrivet i skrift: neddragningarna, den kvinnliga omsorgskroppen som blivit utbränd, sjukskriven, apatisk... men också det maktlösa språket är bortmotat, tillbakapressat in i den enskilda skammen att inte orka det fanns både längtan och skam när jag började skriva samtidigt som jag skrev var varje försök tvunget att kämpas tillbaka att underkännas, när min första bok kom skämdes jag, ville inte berätta om den ville att det skulle vara hemligt som om jag annars skulle tvingas bli någon annan att jag inte längre var omsorgskvinnan som blivit utbränd och istället var kvinnan som ville tala fast jag talat så högt tidigare på jobbet, på fackmöten jag var den bråkiga, aggressiva och samtidigt omhändertagande kreativa så blev jag tystare jag försökte förstå varför, jag försökte förklara för mig själv att jag inte var en "riktig" kvinna att jag inte förstod det kvinnliga så som det visade sig på arbetsplatsen som en gåtfull underkastelse pendeln mellan kroppen och språket slog mig in i depression och utbrändhet jag förstod inte heller det sambandet jag kunde ju säga vad jag ville, jag hade inte förstått det rungande NEJET jag är fortfarande rädd för språket, försöker fly bort ifrån det sedan närma mig från sidan, det är hon som jag bara skymtar ibland som skriver jag får nöja mig med det när jag läste Maria Zennström tänkte jag på vad hon gör med moderskroppen, jag tänkte att hon gör något mycket förbjudet genom att blotta sin längtan hon vill vara nära sin mamma hon vill ha ett barn hon vill ha en man samtidigt vill hon förkasta det och sammanfoga det med hjälp av att benämna, tänker jag, hon skriver fram det dubbla, det kluvna nödvändigt och så j-a djärvt jag tänker (nu) att den dubbelheten finns hos lönearbeterskan som samtidigt är modern hon kan inte tala därför att hon då måste välja!? hon är tvungen att hålla ihop de två helt motsatta delarna, och det är därför som attacken på henne kanske bara kan bli en tanke hon måste ha en försörjning, en inkomst och var ska hon gå om hon inte längre kan hålla ihop? men samtidigt tänk om det är som du undrar att arbetarkvinnan inte riktigt kan känna att hon förtjänar något bättre tanken svindlar, alldeles nyss talade jag med en kvinna som arbetat mycket länge inom vården och hon berättade om hur roligt hon tyckte det var i början när hon var med och startade upp olika verksamheter, då när både förutsättningar och personal fanns och hur utarmat det blivit och jag talade om kvinnosolidaritet hon sa bara att den inte längre finns nej, jag kan inte säga något om erkännadet av det komplexa och svårigheterna bara tänka att man måste mötas av respekt för att känna sig respekterad måste höras för att synas? platt? och varför poesi? du skriver att du är priviligierad – jag känner bara glädje när jag läser det det betyder att det är som det ska vara för dig, du är en intellektuell avancerad ordarbetare och jag är så nyfiken på hur du arbetat dig dit! jag är också nyfiken på om det ibland kan vara ett hinder och om vad tänker du på när du skriver vilka utsagor och erfarenheter kan jag, med alla mina privilegier, ta ansvar för, syssla med, göra text av? vad skulle kunna vara förbjudet, undrar jag och förstås nyfiken på vilka män du läser och en massa annat skriv mer om författarpositioner om männen arbetar sig ur sin var är kvinnorna då på väg jag läser för lite, är egentligen en dålig läsare måste läsa emily l varmaste / Helene Från: Jenny Tunedal Till: Helene Rådberg Datum: 13 februari hej helene, tack, tack! ”och jag talade om kvinnosolidariet hon sa bara att den inte längre finns” jag måste tänka länge på ditt brev. och kan inte riktigt. just nu. det här får bli ett mellansvar, i ett mellanrum jag hoppas komma ut ur snart. av förkylning, magsjuka och beslut kring boken som ska komma sedan. helt plötsligt bråttom med katalogtexter, omslag, foton, kring-och utan-verk som borde vara det lätta och enkla, ett litet fluff bara, kring texten. men det har upptagit mig, gjort mig så där rädd och egocentrisk samtidigt som jag avskyr att vara. som om allt som har med själva bok-delen av skrivandet att göra bara blir svårare. (skammen, kanske) det är märkligt att vi skriver dessa brev till varandra om makt och maktlöshet och solidaritet samtidigt som människorna i egypten har stått ute på torget tillsammans och gjort revolution. jag ville bara säga det. ibland känns det som om alla svar på ens frågor finns någon helt annanstans. sverige är ett så uppgivet land, som kanske bara blir mer uppgivet av att hela tiden spegla sig i sig själv och sitt eget apatiska, postpolitiska tillstånd. uppenbarligen vill några tala. bara inte just här. kanske inte med oss. jag skrev om mina privilegier, ja. det är något med att säga att man är privilegierad som jag egentligen avskyr. den gesten. det påminner om att två sina händer. som om det att erkänna sina privilegier, gör en mindre ansvarig? mer ok? samtidigt tänker jag att det är nödvändigt att se vad man har, varifrån man talar när man talar. i mitt fall från en position där jag passar in i en massa olika normer. i mitt fall från ett eget arbetsrum, betalt för med en lön som jag får för att utföra ett arbete där jag hela tiden sitter ner. (minns när jag under en period jobbade med att städa privata sjukhem i dublin, jag tänkte: om jag någonsin får ett jobb där jag får sitta ner ska jag aldrig mer klaga. så jag ska aldrig mer klaga. ok?) det låter som om ditt skrivande på ett sätt varit en attack på arbetskvinnan i dig, tänker jag. kanske inte en medveten sådan. men att det att skriva på något sätt måste innebära det? ett överskridande som i sig är en attack? motsättningen mellan arbetskvinnan och modern intresserar mig. hos zennström finns ju motsättningen mellan kvinnan som mor och kvinnan som skriver. men denna andra motsättning, är det en motsättning också bortom den rent konkreta kampen med tid och pengar? om den skrivande kvinnan är ett tredje i den konstellationen är hon då den som löser upp motsättningen, eller verkar i och genom den på något sätt? ”hon kan inte tala därför att hon då måste välja”. vad är det man väljer när man talar – att vara antingen arbetskvinna eller mor eller skrivande? jag försöker tänka och skriva samtidigt, det blir frågor. (skriver hela tiden de här mailen i en förhoppning om att vi har en möjlighet att gå tillbaka sedan, att det viktiga nu är att tankarna skrivs ut i luften mellan oss. annars skulle jag nog mest bara våga tiga.) du frågar vad som skulle kunna vara förbjudet. massor med saker, tänker jag nog. min kommande bok, som jag fortfarande arbetar med och därför har väldigt svårt att säga något vettigt om, heter ”mitt krig, sviter”. för mig har arbetet med den handlat väldigt mycket om frågor kring vad jag kan skriva. vad jag kan ta ansvar för. på många sätt är det en bok vars erfarenheter ligger nära mina egna, men på vissa sätt inte alls. en del av skrivandet har handlat om att försöka gestalta min oerfarenhet av krig. det började med att jag mötte olika människor som på olika sätt hade konkreta erfarenheter av krig. deras erfarenheter synliggjorde också min egen fadda, blanka yta av fred och frihet. (”vad gör ni med er frihet?” som de syriska poeterna frågade oss svenska under ett samtal) det handlade om krig som pågår i världen idag, men också, som i vietnam, människor som hade varit med i det där kriget som för mig i så hög grad synts som kulturhistoria, först och främst. jag började tänka över min bristande erfarenhet. och min erfarenhet, av att leva på långt långt avstånd från krig som hela tiden pågår långt borta. av att se krig på film, alla filmer jag såg om framför allt vietnamkriget när jag var tonåring. under arbetet med boken har jag bland annat sett om alla de där filmerna och några till. jag tillbringade månader med att gå tillbaka till den enda erfarenhet av krig som är min, det vill säga en erfarenhet av fiktion, för att se om det skulle gå att skriva någonting utifrån den. nu vet jag inte alls om jag har lyckats. men jag har försökt. och kanske är det en sorts svar på din fråga om vad som skulle kunna vara förbjudet, och hur jag försökt arbeta med det som känns förbjudet. inte för att det har något egenvärde kanske, men för att det blev viktigt för mig av olika anledningar. jag undrar också över vilken rätt man har att skriva om andra människors lidande, sjukdomar, svagheter överhuvudtaget. i relation till den här boken. i relation till hela skrivandet. för mig är det svåra, allvarliga frågor. (och likt en kräfta är jag tillbaka i ordet ”ansvar” igen. skulle hellre röra mig mer likt en vild mustang genom poetiken) återkommer om den kvinnliga författarpositionen. hoppas att den ska kunna förbli främmande för sig själv, tror jag. så länge, jt Från: Helene Rådberg Till: Jenny Tunedal Datum: 14 februari Jenny! jag tänker på att jag såg en bild av kvinnor i italien som också gått ut på gatorna idag för att få bort Berlusconi, massor av kvinnor! den bilden gjorde mig upprymd, hoppfull så tänker jag på att min dotter ringde häromdagen, hon var gråtfärdig efter att ha lyssnat på studio ett om skolan hört om hur invandrarbarnen pluggar för att lära sig svenska och hur hur de svenska föräldrarna flyttar sina barn från de invandrartäta skolorna, att hon ringde idag och var upprörd över att ett moment i hennfes lärarutbildning inte hade en enda kvinnlig referens, hon hade sagt ifrån och fått ett blaha-svar jag sitter på arkivet i Sandviken om dagarna och läser den socialdemokratiska kvinnoklubbens protokoll, sjunker ner i frågor om mjölkkvalite, om agitationen, om rösträtten, i kaffekommiteer, kampen för ett BB, för daghem, hör en kvinna berätta om kvinnor i de ”finare” familjerna som tog sina liv, de hängde sig på vindarna säger en annan kvinna och jag tänker på The mad woman in the attic sedan tänker jag på att allt det här är så nära och samtidigt oändligt långt borta så tänker jag på hur glad jag blir över att få ditt mail, att det också gör mig upprymd det finns en sådan kraft i det du säger jag måste tänka på det, att i tvivlet och undran finns en explosiv kraft att våga vara i det, att du så tydligt törs det vad är det man väljer när man talar kanske man/jag förflyttar mig ur de tre positioner du skriver arbetskvinnan, mor, den skrivande in i den andra: hon som skriver, kan hon vara en syntes? / Helene jag måste bara svara fort, dina mail öppnar så mycket nu dök ordet frihet och ordet fiktion upp jag tar med mig dom in i sömnen Från: Jenny Tunedal Till: Helene Rådberg Datum: 15 februari helene, hej igen, ja – ”hon kan vara en syntes” – tänk om hon kan det. en kvinna som arbetar med att skriva. en mor i ett eget rum. berätta mer om arkivet, protokollen. det låter så bra att vara där, i historien, att det finns en historia, att det finns arkiv över all den där aktivismen, kampen. de där berättelserna. som väl ytterst handlar om solidaritet? solidaritet känns som det förlorade ordet. somnade du med fiktion och frihet? vad drömde du då? var i dikten är fiktionen? det undrar jag ofta över. i relation till mitt eget skrivande, i relation till annan poesi. tänker du att du sysslar med fiktioner? eller produktion av verkligheter? (ska köpa p.j. harveys skiva, se om dom tror att den är till mig.) jt
jenny i arkiven finns det så mycket så jag nästan drunknar, igår läste jag dels några sparade tidiga 60-tals uppsatser över ämnet: så bör du klä dig i vår och häpnade (nästan) över hur många unga tjejer som skrev om det ämnet och hur lika de skrev, samma mode och samma korta rader mot slutet om killarna som egentligen bara behöver klä sig i terylenebyxor kanske våga ha en färgklick parallellt läste jag ur Sigrid Göranssons minnen från Sandviken Göranssons är famiiljen som ägde/äger S-viken hon berättar om dagen före julafton då brukets änkor och de fattigaste får komma in i köket och modern delar ut av de mathögar som lagts upp modern / fru Göransson ska i godhet dela med sig av husets överskott det överskott änkornas män antagligen betalat för med sina liv och hur ska detta skrivas, det sysselsätter mig nu! att vara i arkiv är roligt upptäckte jag plötsligt men så ska det också bli text en fråga som oftare och mer pockande dyker upp är var det här det enda sättet samhället kunde organiseras? kvinnorna är solidariska, startar föreningar och är samtidigt helt underställda männen det är männens bygge på några ställen har jag stött på att man skriver varför motarbetas våra förslag ständigt av männen men det är mer som bisatser den insikten verkar släppas direkt folkhemmet som byggs är männens? du skriver i kapitel 1 ”på lappen stod det kom ihåg att föda barn” och ”ag måste ligga ner för att inte tappa greppet” varför har vi skickats ut med den strängheten att aldrig brista? jag tänker att jag skickat ut min dotter också med den strängheten trots att jag jobbat så hårt för att inte göra det...finns också mödrarnas svek med i dina rader, jag tänker att de gör det! och om vi inte föder barnen? om vi skiter i att vi tappar greppet? jag läste inför en C-uppsats Gävle Kvinnoklubbs protokoll (min mormorsmor fanns där) och hittade mer radikala kvinnor de bjuder in Frida Steenhoff till flera föreläsningar i staden de läser faktiskt ”Feminismens moral” högt strax efter att pamfletten kommit ut de bedriver ett radikalare arbete än S-vikens kvinnor men blir ändå nedslagna av att män kommer till dem och säger att de måste lära sig tänka... kvinnorna i de tidiga rörelserna tänkte, vi tänker och Ja! jag tror att jag sysslar med verklighet och blir så glad när du skriver om fiktion och hur du arbetat med din nya bok det du beskriver är ju också ett arkivarbete var det lustfyllt? berätta mer hur törs du hålla på med fiktion? jag är hela tiden rädd att bli anklagad för att inte vara sann!!! är du det? hur ser du på ordet sann? OCH jag drömde att jag skulle åka till en stor och mycket populär lekpark män skickade sina barn med mig, det var barn i alla möjliga åldrar männen kom till bilarna med barnen i en av bilarna skulle jag och några fler kvinnor få plats med alla barnen men bilarna var nästan fulla redan jag var tvungen att ha barnen i knä, nästan på mig...när jag försökte få till mer plats var jag tvungen att gå ut ur bilen då såg jag en kvinna stå helt ensam vid ett träd hon hade en målning vid fötterna, en mycket dålig målning det var drömmen!! / varm morgonkram Helene Från: Helene Rådberg Till: Jenny Tunedal Datum: 23 februari Hej Jenny Tanken på att jag avslutade mitt sista mail så dumt! har gnagt i mig, jag tar bort det där med kram osv. det har förstås inte har där att göra. / Helene Från: Jenny Tunedal Till: Helene Rådberg Datum: 23 februari Hej Helene, tänk inte på det. jag blev glad. men visst är det märkligt att försöka föra ett samtal som på något sätt ska bli offentligt? inte helt enkelt? jag får mest lust att stämma träff någonstans i verkligheten i stället och bara prata länge utan att någon annan hör. skolka. ta det här samtalet med dig och springa. under tiden märker jag, och ber om ursäkt för, att jag har en tendens att halka tillbaka in i tystnaden. svårt att hitta både tankarna och orden. att vara tyst känns alltid som den mest naturliga reaktionen. särskilt när du skriver så mycket jag verkligen vill tänka över. det är konstigt hur det som intresserar mig alltid får mig att vilja tystna. det är konstigt att då skriva litteraturkritik. som att bekämpa hela sin natur. du skrev om maria zennströms roman, det djärva i den. jag lyssnade på henne igår i stockholm, ett samtal på copacabana, temat var begär. och det var faktiskt fantastiskt att lyssna. maria z pratade så distinkt om sitt skrivande, den här boken. det som grep mig mest var nog det hon sade om hur den stora olyckliga kärleken i romanen är kärleken till modern. och om längtan efter att försonas och hur åldrandet, skörheten, gör det möjligt. eller bara nödvändigt, kanske. jag tänker en del på det där med att skriva för och till sin mamma. Fkanske på jakt efter försoningen, kärleken, det som inte är svek. (mödrarnas svek. ett relevant begrepp, men också ett begrepp som provocerar mig. mödrarna är eventuellt de enda som inte svikit. eller de som måste svika, det är väl oundvikligt? hur kan någon ta emot ett barns kärlek? hur kan någon besvara den på ett adekvat sätt? vad är det vi kräver av mödrar? allt. ibland tänker jag på att jag i min första bok skrev ”det måste vara svårt att vara någons barn” och att jag numera tänker mycket på att det måste vara svårt att vara någons mor. samtidigt som jag fortfarande på många sätt är rasande.) och nu tänkte jag på ditt arbete i arkivet. berättelserna där. mödrarna. det låter så spännande. nästan som om du ägnar dig åt ett kollektivt skrivande, på något sätt. och som en sorts viktig grundforskning. i språk, i aktivism, i språkets relationer till handlingar, politiska sådana, kanske? relationen mellan språk och handling, och mellan skrift och handling är en allt större fråga i mig. varför jag skriver i stället för att handla. eller vilken typ av handling skrivandet är. i den här världen. de här strukturerna och bränderna och krigen som pågår. jag tror inte att det finns någon motsättning mellan att skriva och att gå ut på torget, kanske kan tvärtom skrivandet göra det möjligt och nödvändigt att gå ut på torget. och en del av skrivandet kanske pågår på torget. men ändå? läste elisabeth hjorths understreckare om derrida och läsande och ansvar i svd förra helgen. och tänkte på vårt samtal. så mycket av det hjorth skriver där är tankar som jag kanske inte formulerat så – eller så väl – men som jag nog för det mesta går omkring med, försöker närma mig på olika sätt. jag blev glad när jag läste den texten. det kändes som att inte vara galen. det kändes som ett enormt allvar och ansvar och meningsfullt uppfordrande. maria zennström pratade om hur viktigt arbetet med komposition är för henne. om form som något avgörande. form som en sorts etisk princip, närmast. när du är i arkiven och tänker på hur du ska ta hand om materialet (ta ansvar för det?) tänker du på poesi då? just nu har jag svårt att säga någonting om mitt bokmanus. försöker så smått att arbeta mig in i det igen, för att göra färdigt. det är svårt. svårt att klara att läsa de där texterna. stå ut. ta ansvar/ansvar/ansvar. på återhörande, jt Från: Helene Rådberg Till: Jenny Tunedal Datum: 28 februari Hej jenny du skriver om tystnaden, jag tänker att jag nästan fastnade i tystnaden inte tordas tala! underkänna min erfarenhet, mitt språk jag drömde länge om att bara bli och vara en riktig kvinna om ingen har behov av att tala är de också lyckliga jag försökte låtsas att yta var detsamma som djup föreställningar som hos ett barn önskningar som hos ett barn allt det som nästan slet mig i två delar och mödrarna, jag tänkte inte på den privata modern, jag tänkte på alla vi som ändå trodde att något var på väg att förändras, vi som började arbeta på dagis och fritids, vi som som var både offentliga och (oftast) privata mödrar vi som trodde att det äntligen var dags för 6-timmars arbetsdag, vi som trodde vi var på väg att bli jämställda och faktiskt tyckte att arbetet med barnen hade med med vägen mot jämställdhet att göra! vi som sedan retirerade, tystnade, brann ner jag har också tänkt så mycket på döttrarna, vad händer med döttrarna som ser sina mödrar malas ner i omöjliga arbeten, mödrar som omges av den offentliga tystnaden runt nedmalningen – indragningarna mödrar som lever i skulden att inte orka men ändå är tvungen att orka och det händer förstås en massa också i sönerna (förstärker det föraktet för svaghet???) men jag har tänkt mer på döttrarna sedan vill jag bara skita i alltihop, bara tänka att kvinnor är dumma! de får ha det så uselt om de inte talar, hur ska något ändras tänker på socialdemokratin som lanserar 4 män som möjliga nya partiledare hur är det möjligt? varför är det möjligt? i arkiven hittade jag några rader om att kvinnorna inte var tillåtna att hålla på med de viktigaste de mest brännbara ämnena, jag tänker: graviditeterna, barnsängsdöden, barnadödligheten, de undermåliga bostäderna, fattigdomen – därför blev frågan om mjölken och mjölkdistributionen en lämplig fråga...kanske det var en självpåtagna börda att hålla sig mindre än de familjeförsörjande männen (jag hittar min egen familj där i början av 1900-talet som söker pengar från fattigvården om det förstås total tystnad, åh! denna långvariga, sega tystnad som nästan spränger sönder kroppar som måste hålla ihop, den ärvda tystnaden) jag tänker inte poesi när boken ska skrivas, jag tänker att jag är översvämmad och inte vet inte har en aning om hur allt ska bli text, bara att texten måste undvika alla ideer om att vara till lags utan att sätta sig på den erfarenhet jag måste ha stor respekt för, som jag har stor respekt för jag har tänkt så lite på läsaren TACK för artikeln, den måste jag läsa många gånger, det krävs mod att utmana Sandvikens sega patriarkala struktur...glastaket är lågt och komplett! det finns en så stark underström av håll ihop! till varje pris håll iden om tillfredställelse med det liv som levs, det liv som levts av tidigare kvinnogenerationer intakt och ja! det är nästan omöjligt att skriva allt som väller upp vårt sista datum för det här samtalet är på söndag OCH Jenny! du ska veta att dina mailbrev är mycket, mycket inspirerande jag sitter ofta på bussen mellan antingen mitt arbete i Storvik eller på väg till arkivet och bara låter det du skrivit surra runt i huvudet njuter av det jag skulle vilja höra dig prata mycket mer om ditt skrivande, om det som drar mot tystnaden veta om du tycker P J Harvey sjunger för dig? vad du tyckte om filmen biutiful (om du sett den) och så klart mer om din senaste bok som berör delvis orörda stråk i mig jag skulle vilja fråga dig mer om språk och handling för mig var handling det ”första” språket, demonstrationerna, folkkampanjen, Freinetrörelsen jag famlar efter kollektivism igen, men vet inte var jag ska leta jag slutar här känner mig rätt osorterad, ostrukturerad längtar efter det: att bara kasta ord rakt ut! glad om du hinner med ett brev till med mycket värme / Helene Från: Jenny Tunedal Till: Helene Rådberg Datum: 5 mars kära helene, tack tack för senast! så fint med ett möte i verkligheten mitt i det här samtalet. och en så särskild kväll på högkvarteret, samtalen, läsningarna. emil boss och du var en otroligt bra kombination. också helt befriande att vara på en litterär salong som var så real-politisk. har tänkt mycket på det du sade där, också i relation till vårt samtal. mödrarna, till exempel. väldigt typiskt mig att jag direkt tänkte på den privata modern, men också typiskt för nuet, tänker jag – det du sade om att hela samtalet om jämställdhet har förflyttats in i hemmen, kärnfamiljerna, medan ingen pratar om den offentliga kvinnan, de kvinnodominerade yrkena. jag tror verkligen du har rätt. ”det privata är politiskt” som en sorts fälla, ett förborgande av feminismen. feminismen som livspussel-ingrediens istället för systerskap. vi måste nog, så som du gjorde, prata mycket mer om själva kvinnorna igen, och inte bara om den heterosexuella medelklasskvinnans familjeliv. och kanske inte så mycket om kvinnors rätt till att vara dj:s som om vårdbiträdens rätt till vettiga löner. (det finns ju ingen motsättning, men det är sorgligt om det förstnämnda sker till priset av det senare) det var stort och uppfordrande att lyssna! väldigt sorgligt det du skrev nu: ”vi som trodde” och sedan ”tystnade, brann ner” är det så, verkligen? på något sätt tror jag inte det. jag tror nog fortfarande på en kraft som kan komma ur ”mödrarna”. och om min generation är "döttrarna" så tror jag kanske ännu mer på ”dotterdöttrarna”. att det finns en feministisk kraft nu, som kanske inte är en, men som är stark också i sin splittring. att det pågår saker bortom livspusslandet. nygamla saker. praktiskt politiskt arbete. tänker på sådana rörelser som ”ain’t i a woman – kampanjen för skydd åt papperslösa kvinnor”. en rörelse som verkligen handlar utifrån intersektionalitet, som arbetar med ett förtryck som grundar sig både i kön, sexualitet, etnicitet och klass. jag tänker att det kan finnas någon sorts framtid där. en rörelse som på något sätt kommer både ur en besvikelse på ”mödrarnas” oförmåga i relation till vissa typer av förtryck och ur ett enormt hopp om att det faktiskt går att vara bättre, tänka bättre. och framför allt skapa allianser mellan anti-rasism, feminism, queeraktivism som leder till annorlunda praktiker. språk och handling: en mening ur emil boss och joakim anderssons läsning fastnade i mig: ”en text är kanske alltid en social rörelse” jag tänkte att så är det. så hoppas jag det är. så vill jag att det är. det är min dröm. för att det i så fall inte finns någon motsättning mellan att handla och att skriva och läsa. den där tystnaden är så dubbel för mig. den kan verkligen handla om att inte tordas. men också om att våga. hålla käften. eller unna mig att göra det. för jag behöver det. och längtar efter det, alltmer. troligen delvis en arbetsskada. och ibland en känsla av att jag egentligen underkänner min erfarenhet och mitt språk, faktiskt, och att kampen för att tala trots det, eller genom den känslan, är så hård, kostar så mycket. alltmer med åren. tvivlen växer. det är svårt att erövra språk, eller vad nu motsatsen till tystnad är, när man först gör det, men det är också väldigt svårt att fortsätta. tycker jag. osannolikt trött på mina egna ord och tankar. inte i poesi-skrivandet, men resten av tiden. poesi är för mig nästan en sorts tystnad, tror jag. det läsandet och skrivandet bär en sorts vägran i sig som jag tycker mycket om. anti-tal, kanske? samtidigt som jag skriver det tänker jag på att min dikt nog ändå rör sig allt längre från tystnad och tvivel. att den faktiskt kommit att bli allt mer ut-talad. jag vet inte vad jag tycker om det. (jag vet inte ens om det skulle upplevas så av en läsare) men kanske att den här tiden vi lever i, all den politiska förtvivlan den väcker, framkallar en mer ut-talande dikt. inte bara i mig utan också kring mig. ”om ingen har behov av att tala är de också lyckliga” du berättade om ett kollektivt skrivprojekt på högkvarteret, om arkivarbetet som en del av det, och jag kände mig grön av avund. om jag längtar efter tystnad så längtar jag ju också oerhört efter det som inte är monolog. efter att vara i det kollektiva mer, i dialog, skriftpraktiker, läsande. att inte vara rädd för det. jag tänker att patriarkatet och kapitalismen är system som är oerhört skickliga på att hålla isär människor. det här samtalet är jag hela tiden rädd för och lycklig över. lycklig när jag får dina brev. rädd när jag ska svara. men jag hoppas ändå vi kan fortsätta lite till. p.j. harvey sjunger för mig, jt Från: Helene Rådberg Till: Jenny Tunedal Datum: 14 mars kära Jenny nu är det jag som hamnat i tystnaden som om det är tomt eller tömt det som jag brukar hålla mig i. Jag överrumplades lite själv av att jag har så starka känslor kvar, runt min arbetserfarenhet. Du citerar ”en text är kanske alltid en social rörelse” jag märker att jag är alldeles omtumlad av den tanken, som om jag fortfarande bär på att text inte är värd något, som om det sitter i kroppen som ett återkommande svar. Nu måste jag släppa det och det skrämmer mig. Jag har haft ett ytspråk att gömma mig bakom, tänkte mycket på det när jag såg Tova Mozards film ”stora scenen” under TEMPO dokumentärfestival. Tre generationer kvinnor sitter på scenen tillsammans med en terapeut och de talar om männen som tog sina liv, om längtan och svårigheten med att komma nära. Det är Tova M och hennes mamma och mormor som sitter där och när Tova säger att mamman alltid pratat så mycket frågar terapeuten om det kan vara ett skydd för känslor och de sitter kvar alla tre och svarar trots att frågorna är så privata men genom den stora scenen blir de ju också allmängiltiga. Före den filmen såg jag Maria Zennströms film ”Leningrads sista dagar”. Hon berättade att hon spelat in delarna, som handlar om hennes släkt, i (dåvarande) Leningrad när hon gick på Moskvas filmskola på 80-talet. Men det var först 15 år senare, efter att hon debuterat som författare, hon visste hur filmen skulle klippas att hon då förstod att den måste bli som hon skrev att hon själv måste vara innanför filmens bilder (min tolkning). Plötsligt började jag tänka på ett av de citat av Inger Christensen du skickade i början av vår brevväxling ”Detta är varken praktik eller teori. Det är magi. Eller sagt med ett mindre belastat ord, det är stil.” som om den magin som inte får kallas magi fanns i den filmen, i att den måste få ha sin långa födelsetid... När du skriver ensamheten bland de älskade vi har våra föräldrar liksom trädgårdar och parker gräs växer och är hennes nu hon skär och rör finns också den känslan Jag längtar efter att komma innanför språket inte se det utifrån, kanske det har med min gradvis försvinnande kontroll ja! jag vill bli av med det duktigt kontrollerande! inte det stränga Idag har jag läst gamla Morgonbris och det finns en kraft i att göra det att möta kämpande kvinnors röster från början av 1900-talet det här gillade jag att hitta, Ur Feministiskt kåseri om kvinnans rösträtt. Morgonbris midsommarnummer 1905 av psedonymen Harold Gote / Frida Steenhoff »Framför allt skall man laga så, att m a n inte blir född kvinna.» - Ingenting är hopplöst. Men det fordras arbete. Bort med indo- lensen! Fram med den målmedvetna agitationen. Vi måste motarbeta alla riksdagsmannaval, där kandidaten icke klart och bestämdt är för kvinnans rösträtt * nu - icke i framtiden. Eftersom det finns man som vilja rättvisa åt kvinnan utan. dröjsmål, måste vi , naturligtvis stödja dem Finnas de icke inom vårt eget parti, söka vi upp dem inom något annat. Om kvinnorna mena 'allvar med sitt rösträttskraf :måste de sätta principen högre än partierna och göra sin röst- rättsfordran till första, numret af allt deras politiska arbete. De måste äfven omedelbart fordra både val- rätt och valbarhet. Lagstiftare lagstifta alltid till sin egen fördel, darför inilste alla hafva del i lagstiftningsarbetet för a t t icke få lagarna emot sig. Det är hvad kvin- norna fått. Jag behöfver bara nämna aktenskapslagstiftningen, ogifta möd- rars behandling, kvinnliga aflönings- förhållanden m. m! för att hvar och en måste inse, hur nödvandigt det är, a tt kvinnorna äro med själva för att få rättvisa. Betänk också hvilket möjligt uppsving det skulle bli för hela den nya generationen genom det enkla faktum, a t t mödrar och lära- rinnor drogos u t i det fulla medbor- garskapets dagsljus. Nu sitter hela denna uppfostrande massa, som ödes- digert präglar barnets själsriktning, i skymundan. Hur skall det omdöme, som till den grad ringaktas, kunna dana andra omdömen? Hur skall den kvinna, hvilken man aldrig be handlat enligt jämnlikhetssynpunkt, kunna förstå demokratien och dana medborgare till demokrater? det är förstås en oavbrutet pågående kamp!! Jag ska snart börja intervjua invandrarkvinnor i Sandviken. Jag mötte nyss en förskollärare jag jobbade med, hon sa att hon tröttnat på jobbet men efter att hon börjat arbeta på en förskola med många barn till invandrade kvinnor tycker hon det är roligt igen, de kvinnorna är så starka det smittar av sig på henne... Fruktansvärt förstås det som händer i Japan Kärnkraftens obeveklighet som alla vet om!!! Och Gadaffi / varmt Helene Från: Helene Rådberg Till: Jenny Tunedal Datum: 15 mars Glömde att skriva om mer TEMPO filmen eller installationen eller performancen ”she’s blonde like me” av Fia-Stina Sandlund som var oavbrutet blixtrande intelligent, rolig metatext som utgår från ”fröken julie”. Skådespelerskan Alexandra Dahlström ska i rollen som fröken Julie svara på frågor inför en kommande spelfilm av Sandlund med arbetsnamnet ”She's wild again” – en samtida tolkning av Strindbergs pjäs ”Fröken Julie”. Ett vindlande samtal förs mellan de två, ett samtal som handlar lika mycket om vår tid som om Strindbergs Julies. Efteråt en jublande publik! Så mycket energi! Jag är glad över att jag delvis ska bo i Stockholm / Helene Från: Jenny Tunedal Till: Helene Rådberg Datum: 30 mars kära helene, det låter högtidligt, men det känns som ”kära”. jag borde ha skrivit för länge sedan, kanske blev det bara för svårt – även om jag blev väldigt glad – att försöka svara någonting om kapitel ett. den där förtvivlan som du ser. den är ju där. nu skriver jag med ena benet på väg ut genom dörren, reser iväg ikväll, till kalifornien, havet, öknen. som jag har längtat. som jag har stressat de senaste veckorna för att göra det möjligt att resa. nästan som en skam som sätter in, att man ska smita från allt, göra det otillåtna, och då måste jag liksom betala av på den skulden redan på förhand,så gott det nu går. jag längtar efter att smita ifrån allt. men det känns ju som om jag smiter från det här samtalet. tänker på det du skrev: jag längtar efter att komma innanför språket inte se det utifrån, kanske det har med min gradvis försvinnande kontroll ja! jag vill bli av med det duktigt kontrollerande! inte det stränga jag längtar också alltid in i språket, till dess insida. bort från min egen. kapitel ett var ett försök att skriva långt in i språket, samtidigt ett försök att skriva hela sanningen, exempelvis om min förtvivlan, en sorg som var i hela kroppen. över ensamheten, oförmågan, kärlekens brist, gräns. över att vi inte är i paradiset. varför är vi inte det? min pappa var svårt sjuk under hela arbetet med den boken. försvinnande. jag tror jag skrev mot det försvinnandet. som en meningslös protest. som ett försök att stå ut. i helgen har jag läst en text av birgitta trotzig som hon skrev i augusti förra året. (den finns i kritiker 17/18) jag vill skicka den till dig nu, även om du läst den tänker att den är en så underbar utsaga om att komma ut ur ytspråket, om varför och hur. jag önskar att jag kunde skriva så som hon beskriver: ”I en tidsålder av stentung materialism bryter sig poesins röst igenom med sin verklighet, den är verkligheten, den är verklighetens motståndsrörelse, den är det verkliga anti-språket. Den representerar det andra och annorlunda, det underbaras och särskildas närhet. Grundämnet ’poesi’. Det som leder, bryter sönder, skapar. Bryter genrerna, ändrar formerna. Poesi, praxis: Att inte ha någon avsikt med det man skriver. Komma bortom avsikterna och åsikterna, komma in till avsiktslösheten - där det blir vad det blir. Att det återger sig själv, följer sin egen lag. Vad händer? Man stirrar på verkligheten – en mur, ett ansikte, stjärnhimlen – det uppstår ett tredje, något osett nytt, en gestalt. Att urskilja detta, följa det, låta det ta över. Språket är vägen, språket leder. Språket leder till det sedda. Tråden i labyrinten. Leder in i verkligheten, ut ur jaget. Språket är inte ett jag, språket är det gemensamma – tilltalen från alla håll och ting. Dikten på en gång extremt personlig – gestaltningen / sammanställandet – och gemensam, beståndsdelarna orden är i allas munnar. Absolut tillit till det undermedvetna, bortom-medvetna. Till det gemensamma språkarvet, inklusive alltså det religiösa språket.” nu far jag, jt Från: Helene Rådberg Till: Jenny Tunedal Datum: 3 april tack kära du för ditt svar för det här samtalet jag slutar det med att du reser och jag tänker på Valerie och silkespojken där i glittret känslan i språket av en liten paradisremsa hav och strand en stund en andning andas djupt d j u p t /Helene Helene Rådberg | vill hylla att skogen är full av lingon och att ett program ur tema ”Vem älskar en feminist” går på radion medan jag rensar mina nyplockade fyra liter. Att på bordet ligger Jenny Tunedals sprillans nya diktsamling. Läs den! Jag vill såga (till späntved) hyperkapitalismen (om det ändå vore möjligt) som gör oss till enskilda konsumtionsenheter, att vi konsumerar de fasansfullaste bilder av svältande barn på Afrikas horn samtidigt som vi gräver ner oss i lösgodispåsarna. Jenny Tunedal | vill hylla Ain’t I a Woman – kampanjen för papperslösa kvinnors rätt till skydd. |