ETT LYSANDE NAMN

KONTAKT red@ettlysandenamn.se

ANSVARIG UTGIVARE Helena Fagertun

S C E N O G R A F I

liten hund man kallar valp

R I D Å

övergripande tankens scenografi   en krans klippt av papper   det helt platta arket målat

det finns olika sorters ljud
de som skall komma långt bortifrån   de som skall komma nära

scenen skall vara allt detta   överväldiga i papper   ett överväldigande pappersmaskineri

Scen x.-x. valp

x.
första raden
nästa rad   bryt   papper   de viks ut
i det: den lilla hunden

benen, de ostadiga tassarna   fäller man ut klorna, tar de lång tid   att fälla in

vet inget   igen: inget veta   att få veta inget   igen: det fantastiska i att vara ny innan man blir ensam

x.
man klipper ut en liten hund man kallar valp

man klipper
det glada gläfset
mitt hus mitt hus mitt hus
stå mitt i rummet, i vilken stad, i vilket hus   mitt hus mitt hus

sista ljuset idag   gult   det som når ner
under trädens utsträckta   
in bakom husens framsidor
den lilla hunden i papper, den glänsande ytan, gläfsar den inte, jo, gläfs gläfs

x.
liten park ditt gräs
alla de vitfotade träden

Scen x.-x. sträva

x.
det i att: ha vanlig dag   regnet
silkespapper knutna   slagna rosetter, på lina
man halar dem upp och ned   det regnar

x.
hur är pälsen   sträv som tungan
med sträva tungan slickar man sträva pälsen
låter rasp eller rubank
rasp rasp låter strävan

Scen x. manege

x.
ett liv; en fantastisk cirkus, en ensamhet i manegen bland hundar
hästar lejongap dressyr
i manegen alltid ensamhet
halm (strö) golv galopp galopp
hepp hepp
en ensam tillika   vila upp på strå   med huvudet
barbacka att hålla tag med lår   knipa om den som dundrar fram

Scen x.-x. krage

x.
förhoppningar knutna runt halsen, en fluga, hårt knuten nära det som är halsklumpen
långt senare sorti   och det är samma sak för dig för dig för dig
sorti alltså   gå ut
ibland går man ut   genom samma öppningar som man går in   genom
ibland är det ett valv i tegelsten i   papier-maché

den stora skillnaden mellan att gå in gå ut
man ser papier-maché
stenarnas baksidor
slå i dörrarna   slag i dörrarna det var inte meningen

x.
när: att stå i skuggan av ett träd   den skrämda:
att allt alltid skall vara så här
i upprepning i variation, skall man alltid må så här
finns det förskjutningar   finns det förändringar
så   det finns streck streck streck   och det finns

och en valp, man kan fästa sina förhoppningar runt dess hals så hittar den hem när den gått bort sig

x.
varje krage: en tyngd ett löst struptag

Scen x.-x. ynk

x.
den där pappersvalpen man nästan glömt
valpen, man har ju sagt till den   man har sagt

x.
frukta döden genom vatten

x.
rinner över
sidorna
krävs så lite   en decimeter av vatten eller fuktig
lera
en hunds ynk

Scen x.-x. glämska

x.
Man anordnar en skallgångskedja, gör det tätt tätt över sidorna: skall finna
hunden som heter valp
Ofta håller man varandra i handen; hundarna släpper man lös, man driver
dem framför sig   genom höga gräs   torrt hör dem prassla   ser deras
örtofsar plöja fram i ax

Man håller varandra i händerna för   ingen skall slippa igenom
vem kan läsa kartan   rita ut den exakta rutten   alla sidor blir avsökta en gång
och inget ställe två
Hålla hand, vad kan man tänkas finna   oro   i alla fall oro

löpte det inte ett vattendrag här tidigare, rörde det sig inte runt vatten vid floden
Segerkransen när man finner valpen; bladen av papper   tysta ark   vitt papper
inte gott i mat

Valpen är våt nu, djupaste lila   har svällt upp
med händerna söker man tröst

Glämska glämska skäller hundarna, menar glömska

x.
glämska glämska

R I D Å

Kristin Karlsson | Teatern och också lekens magiska förmåga att benämna ting, vad som helst, göra dem till mer än de till synes var. En grupp människor kommer överens; vi är i Sydstaterna, dessa är tingen som placerar oss här, detta trädet utav papper är ett mammutträd. Skådespelet, sitt eget skådespel.

Till kartan