
När
Jag, H. Bjuder upp till intervju, då tackar Ida Börjel inte
nej.
Inspirationen
är hos varje skapande individ just,
individuell. Berätta
om inspiration, Ida. Finns den där hela tiden hos dig eller dyker
den upp
sporadiskt, väldigt plötsligt?
Inspiration
är en kombination av
transpiration - respiration - invitation
– mutation - situation - diskussion - motivation - destination -
inkubation -
multiplikation - verifikation - kontemplation – variation - observation
-
falsifikation - information – vision - organisation - definition -
aktion -
dissektion - civilisation - induktion - approximation - produktion -
matportion
- interpellation - funktion - deduktion -presentation - komplikation –
fusion-
administration - kombination - konstruktion - vegetation - fiktion -
koncentration
- option - disposition och kollision där procenttalet för
respektive del
skiftar under olika perioder av skrivprocessen.
Sond,
det är namnet på din första
diktsamling. Jag har läst den många
gånger nu. När du ser din bok möblera bokhyllor, vad
tänker du då rent spontant?
Det
enda sondmöblemang jag kan
komma att tänka på är när jag formade små
högar med den i bokhandeln där jag då
arbetade. Jag ställde mig bakom disken, inkognito, med
bolagsloggan tryckt över
hjärtat och författarnamnet stod tryckt på bokomslaget
och jag undrade om det
var någon jag kände.
Jag
läste någonting intressant. Att du för vinstpengarna
som du genom
Sond kammade hem skulle investera i saker som började på B.
Vilka köpvärda ting
börjar på bokstaven B?
boxningskort
biljetter
bröd
b-körkort
böcker
boende
belysning
bärbar
dator
basvaror
På
tal om ord och meningar. Ordspråk, använder du dig av
sådant i din
vanliga vardag?
Mycket
sällan och då enbart på
italienska.
Berätta
om ett framtida projekt som jag och läsarna kommer att höja
ögonbrynen över. Finns där ett sådant,
någonting ordentligt oväntat från ditt
håll?
En
förutsättning för att det ska
bli några framtida projekt överhuvudtaget är att jag i
den mån det är möjligt
behåller dem för mig själv. För integritetens
skull, och nyfikenhetens (min
egen). Jag vill själv inte veta vad jag kommer att göra
härnäst.
Talar
du till punkt eller lyssnar du till punkt eller är du en
oändlig
kompromiss?
Ständiga stavelseförsök, ständigt
inskjutna bisatser, halvt påbörjade meningar och
närapå avslutade, brustna
kausalsamband, enradingar utan sammanhang eller från ett
avlägset? Långa sjok
av tystnad, under tiden märker jag hur lyssnandet drivs mot ett
hörande, som om
det ordande jag erfar utspelade sig inuti mitt huvud (vilket knappast
bestridas) och inte utanpå, runt huvudsvålen (som det
annars kan uppfattas). En
oändlig kompromiss är fint och hårt på samma
gång: kompromiss och konflikt i
ett kanske, med det gemensamma draget att erkänna den andre som
gestalt, som
fiende? Och så den tredje som rör sig runt de andra i
oroliga cirklar.
När
är ord som bäst?
I text.
Sist
men inte minst, jag låter dig hälsa till din förebild.
Vem är det
och hur lyder hälsningen från dig?
Ramen
hänger tom på väggen.
Hälsningen måste bli: Vem är du och var fan
håller du hus?
Frågor
från Anna som undrar. Ida Svarar så artigt.
Anna: Har du någon mission när du skriver?
Ida: Nietzsche: ”Jag är inte inskränkt nog till
ett eget system,
inte ens till mitt eget.”
Detta kunde vara en uppgift: att
utföra en undersökning, som inte tar något för
givet. Detta kunde vara en
annan: att inte kompromissa med viljan att göra mitt yttersta. Men
tanken på
agentuppdrag, på egobekräftande verksamhet eller
hämndskrift intresserar mig
inte. Det kan röra sig om att försöka nå dit
där den typen av tankar upplöses,
bleknar.
Anna:
Poesin har svårt att hitta läsare, har du någon
idé där hur fler
människor skulle kunna hitta poesin?
Ida: Jag är inte säker på att det är
så. Det är inte en Poesins
Uppgift att vara publikfriande. Poesin gör rätt i att vara en
verksamhet som
inte önskar att den bodde i Stockholm. En verksamhet som
räknar läsarna en och
en, inte i samlade trupper.
En annan aspekt är det sociala rummet
(här menar jag allt från tidskrifter till webbsidor, teve
och radio etc.) och
hur det talas om poesi. Det kan, hoppas jag, hända mycket med
samtalsledare och
frågeställare framöver. Jag tror mindre på att
dalta med läsare och leende prata
barnspråk, jag tror mindre på deviser som den att prata
så att alla förstår och
mer på att visa respekt, föra samtal i ton med de
litterära uttrycken – en
respekt som i förlängningen omfattar läsaren. Att inte
försöka göra poesin
begriplig, eller ofarlig eller lättillgänglig, att inte
hålla på och ursäkta
den eller anse att poesin ska motivera sin existens, utan snarare att
försöka
visa hur poesin är vad den är.
(Gertrude Stein, om sina mediala framgångar: “Yes all right the
biggest
publicity comes from the realest poetry and the realest poetry has a
small
audience not a big one, but it is really exciting and therefore it has
the
biggest publicity, all right that is it”.)
Anna: När jag levt
ihop med människor som
också skrivit så har jag upplevt det som att det lätt
uppstår en viss känsla av
konkurrens - även om man inte riktigt vill erkänna det, och
förstås bara vill
stötta varann... Nu vet jag att du lever med en person som
också skriver, och
också har framgångar inom skrivandet... Hur har ni det med
konkurrenskänslan?
Finns den? Om den finns, hur gör ni för att få bort
den? Om det är bort den ska.
Ida: Konkurrens… jag tänker mig en elakartad variant
där den enes
framgång omintetgör den andres. Jag tänker mig avsaknad
av generositet, empati
och samhörighet. Att känna sig nöjd, inte med att ha
vunnit, utan med att den
andre kom efter. En godartad variant, och det är här jag vill
placera oss, handlar
istället om att den andres närvaro höjer arbetsmoralen
och disciplinen, och man
kan turas om att åka snålskjuts på den andres
arbetsiver. Fast då handlar det egentligen
inte om konkurrens, eller rivalitet längre. Det är klart att
det underlättar om
det finns någon slags balans när det gäller
arbetsgång och uppmärksammanden.
Det kanske hade varit annorlunda om en av oss inte hade blivit
publicerad. Det
kanske hade varit annorlunda om den ena av oss stått i motvind
och den andra i
medvind. Det där lär väl ha sina turer, men att ta upp
det här vore att
hemfalla åt spekulationer. Det gör sig bättre i
litteraturen.
Anna Jörgensdotter, ställer också upp på att
besvara en och annan fråga.
Har du något knep för ta publiken med storm när du
uppträder, Anna?
Det
som gäller när man uppträder är
att tro på det man framför; känna att det
är viktigt att förmedla, att
berätta.
Du
debuterade med romanen Pappa Pralin. Din andra roman går under
titeln, Änglarnas Syster. Är det en bokfamilj du håller
på att skapa?
Jag
var faktiskt på väg att döpa
min nya diktsamling till något som innehöll "döttrar",
och
då fick jag samma fråga från en vän. Hade
själv inte tänkt på det, men
relationer och inte minst familjen är väl rätt centralt
i mitt skrivande, så då
har det väl bara blivit så.
När på dygnet skriver du helst, ja.
När glöder pennan mellan dina fem fingrar
oftast?
Har ingen favorit tid så. Jag
skriver när det är möjligt att skriva. Tidsmässigt
möjligt. Det
skönlitterära får stå tillbaka för mitt
jobbskrivande och eftersom jag
jobbar mellan typ tio och två, och sen har hand om min dotter,
så brukar det
skönlitterära få plats någon gång på
kvällen, när man nattat dottern, och om
man inte somnar framför teven...
På tal om ord och meningar. Ordspråk, använder du dig
av sådant i din vanliga
vardag?
Nä,
inte direkt. Men jag använder
det rätt mycket i den pjäs som jag håller på att
skriva nu. Ofta är
dom så krävande, och man har dom ju fast etsade
nånstans i huvudet.
Till exempel bar jag länge med mej det här att idag är
första dagen på resten
av ditt liv, eller att man ska leva varje dag som vore det den enda.
Det ska ju
vara peppande antar jag, fint, men för mej hade det när jag
var yngre en grymt
stressande effekt.
Jag
upptäcker dig på Centralstationen i Stockholm. Du sitter
djupt försjunken i någonting som ser ut som en bok. Vilken
bok är det, Anna. Berätta
om boken som är din favorit.
Mor
gifter sig, av Moa Martinson.
Kombinationen kärvt och gränslöst. Ett språk och
en berättelse som liksom bara
måste.
Korsord eller rebuslösning?
Rebus.
Men helst inget dera. Eller
helst det där vi gjorde ofta i skolan, läraren skrev upp ett
långt ord på
tavlan och så skulle man utifrån det ordet göra
så många andra ord som möjligt.
Hur beskriver du din egen-händigt
författade prosa med hjälp av
tre ord?
Rasa, rusa,
rymmas.
Hur långt är det mellan bokstaven A
och Ö enligt din filosofiska
mening?
Är
inte särskilt mycket för att
filosofera kring skrivandet. Men det är superhäftigt att det
kan göras så många
ord, så mycket mening, så mycket känslor, så
fantastiska och mörka och nya
världar av ett alfabet.
Frågor
till Anna från en Ida som undrar.
Ida:
Anna! Jag ställer mig bakom Sonja Åkessons Partitur och
frågar:
Försöker du lyfta bort krokodilen?
Anna: Ida! Då får väl jag
ställa mej i skamvrån och bekänna att jag
varken har den dikten i minnet eller i bokhyllan, vilket gör det
besvärligt att
svara på din fråga. Men jag kan väl chansa och svara
ja.
Ida: Anna! Nu ställer jag mig bakom Anna Maria
Lenngrens ord till hennes
k. dotter (om hon hade haft någon): Et odladt vett, en uplyst
själ, hvad! Kunna
böcker blott det skänka?
Anna: Det böcker skänker mest är
känslan av att inte vara ensam i
världen. Motsatt någon slags fördom att böcker
är verklighetsflykt, så är
böcker, att ha tid och möjlighet att läsa!, ett
sätt att orka stanna kvar i
vardagen, och ett förstärkande, fördjupande, av
verkligheten. Detta märker jag
än mer nu när tiden att läsa verkligen krympt... Att
gå under träden med
barnvagnen och lyssna på Mot fyren som talbok - det är
dagarnas höjdpunkt.
Ida: Anna! Nu ställer jag mig tillsammans med Alice
när hon läser
Jabberwockys sista strof: "Twas brilling, and the slithy toves / Did
gyre
and gimble in the wabe;/ All mimsy were the borogoves, / And the mome
raths
outgrabe. ", varefter hon utbrister: "It seeems very pretty, but it's
rather hard to understand!", eftersom hon inte vill erkänna ens
för sig
själv att hon inte alls begrep. Hur förhåller du dig
till din icke-förståelse
när du läser?
Anna: Ungefär som när jag tittar på
tavlor som jag inte
"begriper". Väcker tavlan något hos mej så är det
gott. Inspiration,
kan man kanske kalla det i brist på bättre ord. Kraft, kan
man också säga. Elsa
Graves dikter är ett bra exempel på dikter jag inte alltid
förstår men som gör
mej alldeles lycklig. Det gör att utsikten och insikten
växer... Perspektiv...
Magi...Lättare att andas i den här världen.
Igenkännandet gör mycket. Men
sedan, efter man har känt igen sej, måste man vidare. Jag
är inte särskilt
förtjust i sådan konst som jag känner är till
för att på något sätt imponera på
andra eller behaga sej själv, det egna egot, och där
skapandet sker över huvudet
på andra människor. Att stå inför tavlor eller
dikter ska aldrig få en att
känna sej dum, bristfällig. Delaktigheten är det
primära.
Helena Öström | Jag
består av ord
tanke och verkan. Ansikte och övriga delar, kropp.
På fritiden är jag bara. Stryker som en katt
längs gator och drar
blicken intill grändernas
fläckade väggar.
Anna Jörgensdotter |
Författare och
frilansskribent, bosatt i Kungsgården. Ny diktsamling,
"Sång från hjärtats
bakgård" (ETC Förlag), finns ute nu. www.annajorgensdotter.se
Ida Börjel | Poet.
Böckerna Sond
och Skåneradio utgivna på OEIeditör.
|