
© Eleanor Bowley
EN
TEXT OM ANTOLOGIN KÄRLEK & UPPROR
Alla tror att de fått den av sin mamma. Jag vet
att Elin fick det. Eller att den delades ut i skolan. Kanske fick man
den efter att ha gjort något lillgammalt på biblioteket som
tack eller pris. Den fanns överallt, i bokhyllor och på
fritidsgårdar. Jag vet med säkerhet att jag fick den av min
mamma, antagligen för att uppmuntra ett begynnande poesiintresse.
Det är en anledning till att boken blev pinsam eftersom jag i de
tidiga tonåren inte ville gå till mötes. Men mest
pinsam för att min mamma gav mig något som snart kom att
fylla en snuskig funktion.
När jag hör ordet
kanon och tänker
på mig själv så är det den här antologin,
tvåhundratio dikter sammanställda för unga
människor av Siv Widerberg och Anna Artén som kommer i mina
händer. Kärlek & Uppror. Det var första gången
jag hatade en bok.
Det fanns texter
som utgav sig för att vara dikt utan att vara det. Jag
förstod inte hur Sonja Åkesson kunde skriva en dikt som
Neeijj när hon kunde skriva så underbart som att vilja ha
ett varmt
liv att trä på det isande livet. Och
när Pär Lagerqvist skrev min
kropp är finnig och rå så rev jag
ut sidan och klippte sönder den, jag stod inte ut med att den
ordkombinationen fanns i livet. (Likväl kan jag den fortfarande.)
Det var också första
gången jag
föll handlöst in i det som fortfarande sysselsätter mig.
Nästan all poesi jag kan utantill finns i den boken. Så
här i efterhand kan jag undra varför jag lärde mig En
kärleksvisa av Gustav Fröding och fjorton år gammal
mumlade på isiga gator att jag
köpte min kärlek för pengar, för mig
var ej annan få, sjung vackert på skorrande strängar,
sjung vackert om kärlek ändå.
Nu var det kanske inte alla i
min generation som hade samma passionerade
förhållande till den här boken som jag, men alla
känner till den när den förs på tal, och de flesta
kan säga en dikt som de minns. En bildning som ger sig till
känna på det vis att man kan komma ihåg dikten som
börjar med när
jag sitter tillsammans med dig i ett rum får
jag ofta impulsen att gråta utan att
veta att det är Sonnevi som skrivit den förrän man nu
slår upp det. Namnen var för oss oväsentliga i
vår läsning, det enda som betydde något var texten och
om den angick. Lyste texten fick den lysa på skåpet, i
anteckningsböcker och över kroppens utslagning.
Nuförtiden betyder författaren mer och vad han/hon eventuellt
skrivit innan eller runt. Jag sörjer känslan av att orden
uppstår ur tomma intet, framburna ur evigheten just för mig,
att flyta in i och bära mig framåt. Känslan av att vara
världens centrum och all text strålkastare.
Mitt exemplar är fyllt av
utropstecken, stjärnor, inringningar och så har jag
försökt måla en del blads ytterkanter för att det
lättare skulle vara att hitta. Nästan alla sidor är
blå. Det finns även en del bokstäver inskrivna vid
sidan om dikterna, som att en viss dikt hörde samman med en viss
person. En del initialer kan jag fortfarande utläsa men inte alla,
vem var till exempel T D? Redan då var jag så
rädd att någon skulle finna boken att jag var tvungen att
koda namnen. Som en dagbok, min hemliga bok med dikter där Kilpi
kunde skriva förbjudna saker som kunde man
få knulla för en hundring? Ordet knulla, fick
det vara dikt? Och om knulla fick vara dikt, vad kunde det då
inte vara?
Liv påminner mig om att det stod
något i förordet (som är utrivet i min bok och
det känns som att svika om jag skulle kolla i ett annat exemplar)
om att det här var en bok att bruka. Stryk under, stod det,
gör utropstecken och ringa in.
Det är en
uppmaning att tvinga boken bort från sin egen helighet. Jag
gör det fortfarande. Min mamma gör det också. I
många av hennes böcker finns långa anteckningar som
följer marginalerna sida upp och sida ner med för mig helt
irrelevanta resonemang. Men jag vet att boken blivit läst. Att den
har meddelat sig med någon annan innan mig och det får mig
att tycka mer om den. Likväl delar jag inte mina anteckningar i
antologin med någon.
Kroppen pulserar och det blir
fuktigt mellan benen. Att någon som Pär Lagerqvist
inte bara äcklar utan också förstår att jag
ville vara en annan, men jag vet inte vem. En del brukar
gömma erotisk litteratur bakom de andra böckerna i bokhyllan.
Jag har min kärlek & uppror där. Det är något
med själva orden som känns snuskigt. Jag läste boken
under en tid då min egen kropp genomgick hormonella
förändringar och det känns som att dessa kroppsliga
upptäckter ligger kvar bland sidorna. När jag läste
under tonåren var mitt förhållande till dikt som till
allting annat, distanslöst. Denna distanslöshet öppnade
dikten och gjorde den lika storslagen som vilken ny sexuell erfarenhet
som helst.
Ida Linde |
Har
skrivit en bok som heter Maskinflickans
testamente. Är just nu
elev på
litterär gestaltning i Göteborg. Lever ett lyckligt liv.