Här samlas spridda rosor och oroser från recensioner av Eterneller till en bukett.

365saker.bloggagratis.se

Jag har ofta predikat om prosans slutgiltiga kollaps. Förespråkarna är för få, det mediala utrymmet för litet. Skönlitteraturens kraftigaste gren får inget soljus. Filmen, som kan blidka fler sinnen, låta oss uppleva mer än ett ord åt gången och kan skapa något lika fängslande och allomfattande som en bok, som sällan tar längre tid än två timmar, filmen kastar en svårgenomtränglig skugga över prosans bleknande klorofyll.
 
Men så finns det enstaka skott. Som snirklar sig förbi. Som kan hitta nya vägar. Författare som finner uttryckssätt som skapar dimensioner utöver historieberättandet, som suddar ut gränsen mellan prosan och den del av litteraturen som film och drama aldrig kan ersätta: poesin.
 
Styrkan  i orden. Makten i begreppens inlärda betydelser och dissikeringen av dem. Känslan av att det finns en mänsklighet som vi har glömt. Och av att poesi kanske kan börja finna nya vägar till människors hjärtan. Samma känsla som strömmar ur Viktors Johanssons debut, diktsamlingen Kapslar.
 
 Missförstå mig inte, den här boken är inget mainstreamverk. Den kommer inte sälja i miljontals exemplar. Den kommer inte att ta sig till den breda massans själar. Den kommer att fungera som en kompass för kommande verk. Bron över floden Pop.
 
Baksidetext:
Eterneller är postapokalyptisk kärlek i rymden. Berättelsen om fyra unga kvinnor som på olika sätt stannat i växten, eller i fel förhållande till varandra. En styrketränar för att kunna hålla fast, en annan spelar en roll för att lossa dödsgreppet. Ännu en är djupfryst i en glaciär.
Mest underlig är kanske hon som rent bokstavligt blivit till ett minne, komprimerad till diamant men kanske är hon den svarta låda ur vilken man kan utläsa hela det förflutna, och varför inte lösningen på allt?
Berättelsen i sig kretsar kring mellanmänskliga förhållanden. När jorden upphört att vara beboelig efter att något främmande utplånat alltihop på ett sätt som passar en gammal Sci-fi-rulle så finns bara barn kvar. De forskar, de förundras. När ingen finns till hands för att berätta hur världen fungerar, kan den då börja fungera annorlunda? Vad vet vi egentligen om jorden, vetenskapen, historien och oss själva? De vackraste passagerna berättar om den första tiden efter katastrofen. När barnen upptäcker. Beter sig på sätt som äcklar oss utan anledning. Utforskar varandra, funderar över sex, pusslar ihop sönderbrända böcker till historier och fascineras av och forskar kring ljus.
 Barnen har blivit räddade av anonyma vuxna, de jagar runt i en rymdfarkost efter nya världar, letar efter spår. Bokens jag spelar rollspel med Cassie för att återuppväcka minnet av Mira, jagets  älskling som frös fast i en glaciär under en expedition. Cassie styrketränar, är förälskad i jaget. De sliter i varandra åt olika håll, båda i ren desperation som bottnar i deras längtan.
Känslopendeln är allmängiltig, den angår oss också, den rör sig mellan glädje och sorg, men över samma företeelse. I flickornas fall är företeelsen hopplösheten och likgiltigheten efter jordens undergång - den skänker trygghet eller så äter den på ryggmärgen.
Det man förstår av boken ger underbara bilder, det som inte riktigt sjunker in har ändå en ton i orden som skapar  en resonans, en klangbotten som ger djup och mening genom hela berättelsen. Poesi. Listigt förklädd för att lura antilyriker.
Nio kapitel, en dikt som hämtad från Kapslar på första sidan av varje kapitel. Varje sida en berättelse i sig. Layouten är luftig, varje stycke börjar en bra bit ner på en ny sida, och de flesta styckena sträcker sig inte över den första sidan. Ingen känsla av kompakthet.
 Jag kan erkänna att jag själv är en förespårkare av filmens överlägsna möjligheter gentemot den vanliga, linjära prosan vars enda behållning är en berättelse med lysande dramaturgi. För det är vad som finns kvar i den populära skönlitteraturen. I kioskvältarna. Pendeln måste svänga. Och i den metaforen kan Eterneller kan mycket väl utgöra kärnan i gravitationen.
365saker


Dalarnas Tidning

Apokalypsen ödelägger jorden i en kaskad av kärnvapendetonationer. I en stad lyckas fyra barn överleva ödeläggelsen och räddas av ett rymdskepp som beger sig vidare ut mot ett okänt universum.

Temat om en rymdfarkost som irrar vidare ut genom solsystemet med en kärnvapensargad hemplanet bakom sig känner vi igen från Harry Martinsons Aniara.

Men man känner även igen berättartekniken, en huvudberättare som uttrycker ödslig- och vilsenheten, porträtten av enskildas minnen och känslor.

Det berättande jaget är mest offensiv, styrketränar och försöker finna glöden, Cassie är traumatiserad och undanglidande och avlidna Mira spelar fortfarande en roll från sitt nedfrusna tillstånd.

Ytterligare en karaktär framträder gåtfullt som en kommunicerande diamant, en variant av Aniaras levande dator Mima.

Förutom existentiella meditationer över deras belägenhet får man följa en expedition i ett kargt vinterlandskap (som ekar inte så lite av Lotta Lotass Den vita jorden).

Eterneller är ett kusligt, ödsligt, postapokalyptisk prosapoem med fragmentariska stycken som speglar innehållet: "Inga nya minnen är våra. De fångas upp som vilsna radiovågor".

Och visst, det är ett drivet språk med nerv och mustighet. Men vad hjälper det?

Viktor Johansson har gjort en efterapning av en av vår litteraturs klassiker. Tycker man temat verkar intressant råder jag läsaren att läsa originalet.

Anders Lagerquist


motocross.blogg.se
På utförsäljningen hos Modernista häromdagen lyckades jag få med mig vad jag åtminstone hoppas är tre kap, hem. Och ovanligt nog har det första av dem faktiskt redan infriat alla förhoppningar en lagom optimistisk människa rimligtvis kunde ha ställt på de tre sammanlagt. Viktor Johansson, som bland annat ger ut min nya favorittidskrift Ett lysande namn och dessutom medverkar i den lite krångligare (inte minst vad layouten beträffar) O-, har efter sin omhuldade diktsamling Kapslar nu givit sig på prosan, eller nja – ett mellanting. För mig har läsningen av Eterneller främst lett till ett inte nytt, men bortglömt och (tyvärr) sällan nödvändigt lässätt, där man som läsare tar fasta på orden, lika mycket som vid läsningen av poesi, där varje ord noga måste omläsas och genomtänkas och kopplas och kombineras innan fortsättning över huvud taget är möjlig. Orden är inte bara medel, utan är också i sig – vilket gör att boken, trots sin lätta vikt och sitt lätta, luftiga språk, blir enormt tät. Och känslan av täthet, av att någonting kopplas, av att ett samband uppstår och att det här händer gång på gång, det är ren lycka och känsla av att leva, åtminsone för mig.
 
Eterneller handlar såklart om postapokalyptisk rymdkärlek, om sorgen efter något som varit. Starkast käns denna sorg dock inte i skildringen av saknaden efter Jorden och samhället, utan i skildringen av berättarens sorg efter kärleken Mira. Den gör så ont att man får kramp av att bara läsa om den, om omöjligheten att någonsin finna något annat. Saknad känner såklart även Cassie, en annan av apokalypsens överlevare som dock tveksamt börjar vända sig från sorgen. Jag ska inte avslöja den hela, men berättelsen innehåller allting som det postapokalyptiska narrativet någonsin skulle kunna kräva. Den ödelagda världen som äntligen sagt ifrån. De två som måste, måste glömma allt för att något nytt ska kunna bli. Med ett eko ända från Ask och Embla, i en elegant dubbelexponering som gör den stora civilisationens öde till bara en suddig fond bakom den livsviktiga mänskliga relationen, skriver Viktor Johansson om miraklet att släppa taget och börja om på nytt.
K

nittondestolen.se
Viktor Johansson blev hyllad för sin debut Kapslar. I prosadebuten Eterneller känns Johanssons språkliga ton igen. Här finns samma lågmält dramatiska sätt att angripa både stora känslor och vardaglig ting, men i Eterneller lämnar han jorden för att skildra en kärlekssaga med bekymmer, i rymden.

Romanens lite diffusa början, byts snart ut mot kristallklarhet. Jorden har gått under, ett fåtal barn har räddats till en återvändande rymdfarkost, som varit ute på uppdrag. Nu styrs skeppet planlöst genom rymden, utan mål, men med hopp om att komma fram någon gång, någonstans.

Barnen som räddades från den öde hemplaneten har nu blivit unga vuxna. Mellan tre kvinnor utspelar sig ett triangeldrama. Det är jagberättaren, som inte kan släppa greppet om Mira. Mira som dog under ett uppdrag, paradoxalt nog för att jagberättaren inte kunde hålla fast henne och så Cassie, som tvingas leka att hon är Mira, för att få lite kärlek.

Johansson tecknar med både små och stora rörelsen en berättelse som rör sig både mellan de tre unga kvinnorna och deras kärlekstrassel, livet innan dess, på jorden, och deras resa genom rymden. Det handlar om döden i ena andetaget och om svartsjuka i det andra. Det är en uppvisning i litterär finess, från pärm till pärm. Johansson behärskar till fullo balansgången mellan stort och smått, fri tolkningsmöjlighet och mer handfast berättande.

De verkliga framfötterna får Johansson visa under den sekvens i boken då Cassie och jag berättaren möter en människa helt i diamant. Eller kanske är det en dator? Eller bara ett komprimerat minne? När diamanten börjar spotta ur sig textfragment, både om bokens triangeldrama och tidens början, får Johansson tillfälle att visa sin talang för både prosa och poesi i ett mästerligt hybridberättande. Kanske är det bokens starkaste avsnitt.
Anna Nyberg

Norrköpings Tidningar
Något har ödelagt och satt världen i brand. Överlevande vittnar om hur naturen håller på att ta över: "Vi hade ingen makt. Det fanns inget som var tamt."
 
I en skepnad liknande eterneller kryssar de omkring i universum. Plockade från sin växtplats och avstannade i utvecklingen. Konserverade i ett rymdskepp till konservburk. Barnen förblir barn, trots att åren går. Förnödenheterna börjar tryta, och saltbristen får dem att slicka den sträva svetten från varandra. "Kanske har vi, efter alla år av att leva såhär, själva blivit konstgjorda."

Johanssons lyriska kortprosa är kryptisk så till den grad att personer och miljöer blir frustrerande och samtidigt härligt gåtfulla. Det gnistrar vackert om hopp, drömmar och minnen, och det är i huvudsak de som utgör bokens handling.
 
Naturligtvis blir vi serverade en kärlekslängtan utöver det ordinära. Huvudpersonen, som jag förstår är en flicka, är fylld av smärtsam saknad efter Mira som verkar ha blivit kvar på jorden. Samtidigt drömmer hon om att skaffa barn med en annan tjej ombord på farkosten. De spekulerar på ett charmerande sätt kring hur en sådan fortplantning skulle gå till.
 
Deras längtan efter barn inger hopp i en tillvaro där den spontana tanken torde vara att ge upp. Att år efter år resultatlöst söka efter en beboelig planet verkar inte ha tärt särdeles på deras tålamod.
 
Viktor Johansson har tidigare gett ut poesi, och denna romandebut är inte avlägsen lyriken i formuleringar och bildspråk. Det gör läsningen en aning mer krävande, och en aning skönare. Men ibland undrar jag vem av oss det är fel på då jag inte får baksidestexten att stämma med innehållet.
Camilla Nilsson

dagensbok.com
Betyg: 10 av 10
Jag har svårt att ta mig igenom Viktor Johanssons Eterneller, inte för att den är tung, tråkig eller dålig, utan tvärtom för att jag älskar den. Och jag vill vara kvar i Eterneller för alltid. Därför kommer jag på mig själv att läsa samma sida om och om igen, jag tappar bort mig och börjar läsa igen med alldeles för god marginal och bara måste kolla upp någon detalj från föregående kapitel. Ju längre in i boken jag kommer ju mer bläddrar jag bakåt. Så när boken är slut har jag precis börjat och jag vet att jag på långa vägar inte är klar med den här boken. Senast jag kände denna eftertraktansvärda jag-kommer-inte-framåt-känsla var när jag läste Sara Stridsbergs Drömfakulteten och det är det finaste jag kan säga om en bok.

Eterneller är en kortroman med kapitel med ett antal texter som löper över en sida eller två. Här finns stycken och luft och tid att vila. Här finns återkommandet, rytmen och iakttagandet som jag tycker mig känna igen från debuten Kapslar. Men Eterneller är en roman och där finns det handling och gestalter. Det finns ett jag som samtalar med Cassie ombord på en rymdfärja som rör sig bort från jorden. Det är en jord som av någon anledning har kollapsat, jag tänker mig kärnvapenkrig, miljöförstöring, klimatförändringar och de människor som fortfarande är vid liv flyr ut i rymden.

"Vad minns jag? Inte hur min kropp forslades från famn till famn, men att jag tänkte på dig även när jag var avsvimmad, när jag vaknade upp i någon vitlysande steril vårdhytt. Ser genom en glugg jorden försvinna till ett sandkorn.(…)Vita linnen och bandage, du ser ut som en ängel i mina ögon. Vi är långt ovanför himlen nu."

I minnet finns Mira som blev kvar bland kylan och isen. Det är unga kvinnor, eller kanske till och med barn som har stannat, i växten, i livet, i minnet. På rymdskeppet finns också några vuxna som de är blyga inför. Tillslut påträffas även den fjärde gestalten som är nedfrusen och kvar finns bara hennes minne som med speciella avläsningsapparater och diamanter kan avslöjas och berätta allt det där som ingen vet.

Allt i boken känns väldigt könlöst trots att alla är kvinnor, män verkar vara något som helt enkelt inte överlevde. Eller så är det det faktum att det bara existerar ett kön som gör boken könlös. Och jag tycker att det är skönt. Som boken själv säger så går det ju för två kvinnor att få barn med varandra, men de tappar något på vägen. De lever i en värld som är så konstgjord att det som är äkta och inte går att konstruera mest blir något som inte går att hantera.

Men det är inte handlingen som är styrkan i Viktor Johanssons roman, det jag charmas av är rymdord och det ödesmättade i att vara på väg rakt ut i rymden utan mål. Jag charmas av att vara på världens största äventyr med världens vackraste språk.
Vi turas om att vara kapten, står ensamma på bryggan och tar ut slumpmässiga eller vidskepliga riktningar. Det känns som det kvittar vilket. Inga kartor finns ritade över denna del av rymden. Det kända universum ligger bakom oss. Om vi vänder oss om och vill tillbaka är svansen alltid bakom ryggen, vi kommer aldrig att få tag på spåret av oss själva.

Och jag vill bara vara kvar och önskar igen och igen att det aldrig kommer att ta slut.
Emelie Novotny


relativ.blogg.se
Vad hände med de två enormt ambitiösa men icke desto mindre briljanta och fullkomligt sensationella och blivande bästsäljande romanprojekten som jag hade i somras? Plötsligt kan inget utom poeten V Johanssons roman "Eterneller" alstra den allra minsta elektricitet i fingrarna. Bröstet ett batteri att koppla till den döda fågelkroppen. Orden och poesin och intertextualiteten:
//
"Eterneller". Jag läser den och faller genom svarta tjärnar av rymdljus. Tyngdlöshet. Stjärnbestrött vatten som böljar kring min kropp, en vågrörelse innanför såväl som utanför huden.
Å.
Postapokalyptisk rymdberättelse. Helt vansinnigt och helt briljant. Jag vill läsa om och om igen. Vill skriva så själv, vill komma åt, komma nära, komma fram till något nytt.
relativ


Dagens Nyheter
Viktor Johanssons prosadebut efter den prisbelönta diktsamlingen "Kapslar" heter "Eterneller". Man ser små risiga blomstackare i ett tanthem framför sig. Men de här eternellerna ska inte så mycket placeras i ett annat sammanhang, som förstås ganska konkret. Det handlar om avbrutna liv i evigheten, och om minnen, bevarade och bevarande minnen.

SJÄLVA LÄSANDET av "Eterneller" påminner om det liv som skildras i romanen (eller långdikten?). För de unga kvinnorna på den post apokalyptiska rymdfärden består dagar och nätter av upplösta referenser till en jordisk erfarenhet som inte längre kan guida dem. En liknande minneskonkurs drabbar mig under läsningen. Hoppet om att texten ska bli till ett tydligt narrativ, ett "hemma", håller i sig ett tag, sedan ger jag upp. Det nya hoppet är i stället en önskan om att kunna anpassa mig efter rådande förhållanden, hitta ett annat sätt att komma hem till det som i "Eterneller" kallas för roman.

Vore det inte för baksidestexten, vet jag inte om jag hade kunnat säga att "Eterneller" handlar om fyra kvinnor, eller barnkvinnor. Ett berättarjag ger glimtar av nuet och av livet före katastrofen, där allt det igenkännliga har förvandlats till undergångens banala och därmed osannolika rekvisita.

DET PÅGÅR EN kärlekshistoria på rymdskeppet, mellan berättaren och Cassie. Men mycket mer än så kan jag inte dra ut ur relationsbilderna. För det är inte så mycket psykologi som ett slags återgivande av den trasiga hypersensualism som ofta uppstår i skildringar av väldigt unga människors kärlek i en förödd miljö. Jag tänker till exempel på barnen i Ang Lees film "The ice storm": det andlösa, den lättstörda närheten, det kritiska och det sugna på en gång.

Det stora med "Eterneller" är hur texten låter och ser ut, mening för mening. Där jag är en ganska likgiltig mottagare av rymdfantasier, är jag desto lyckligare över Viktor Johanssons poetprosa. Jag tycker att den är väldigt vacker, helt enkelt, vacker som ett brev med tydlig handstil i hård blyerts. Upplysande och mänskligt, arbetat och förgängligt på en gång:

"Jag måste vara tyst nu, hyschar barnen i ruinerna att sova. Jag måste lyssna noga nu, lyssna efter önsketänkande. --- Det är ett jordiskt tänkande att knyta stjärnhopar till bälten och karlavagnar, att hitta människans ögonhålor och mungipor i satellit foton över marsianska bergskedjor. Vi är så ensamma."

Ensamma, ja, i den hopplösa science fiction-framtiden. Men där finns också en längtan efter att bryta ner naturgivna avstånd mellan människor. Någon är fastfrusen, men kan spelas av någon annan och bli till på nytt i leken. Döden är inget slut, bara en annan form av lagrade minnen. I "Eterneller" har jorden visserligen brunnit och skördats bort - men det har också kommit en tid när man kan koppla upp sig mot en död människas hjärna. Använda den som en "färdskrivare", och dra ut minnen och färdigformulerade tankar ur andra själar.
Malin Ullgren


Hallandsposten
För diktboken ”Kapslar” (2007) belönades Viktor Johansson i vårvintras med Borås Tidnings debutantpris. Det var en liten skräll. Nu ger han ut ett andra verk, ”Eterneller”. Genrebestämningen är roman.

Men läsare inställda på mer eller mindre utmejslade karaktärer och det slags narrativa strukturer som dagligdags kallas intrig får nog se sig om efter robustare grejer. För nattygsbordet torde både Ranelid och författarens efternamne, Elsie, vara lämpligare.

Och mottagare med ett begränsat förhållande till science fiction och dataspel kommer med stor sannolikhet att ligga som episka frågetecken inför denna milda kaskad av referenser till rymden och gränssnitten, pixlar och robotar, extraliven och replikanterna.

Litteraturen som en generationsfråga? Här ställs frågan om inte på sin missilspets, så åtminstone i skärmsläckarens ljus.

Snarare än utmanande är Johansson, född 1983, en genomsnäll romantiker, politiskt uppdaterad (unga kvinnor älskar unga kvinnor) och precis så lagom bildberusad, melankolisk och svävande att den enda negativa läsarreaktion han riskerar är den kvävda gäspningen.

Det går liksom inte att tycka illa om en författare som lärt läxan och aldrig faller utanför den generöst tilltagna postapokalyptiska ramen. Det är duktigt och nu föll läsaren i sömn.
Jan Karlsson


Kristianstadsbladet
Hur får man barn att läsa? Med en spännande bok. Gärna om rymden. Helst med bilder. Troligen är det ett medvetet drag av Viktor Johansson att utforma "Eterneller" som en postapokalyptisk story, där människoliknande replikanter utgör referenser till "Bladerunner".

Det är så tätt är mellan Johanssons debut, diktsamlingen "Kapslar" och romandebuten "Eterneller" att de kunde vara skrivna samtidigt. I den förra hotar en katastrof, i den senare är den ett faktum. Ändå kretsar båda kring samma fråga: Hur kan vi leva och leva vidare?

Två flickor i ett rymdskepp. De leker. Leker med varandra, med minnen, upprepningar, leker med en diamant som kanske är en flicka, kanske flickans minnen, kanske bara vad de vill att den ska vara. De leker tills de leker något annat, tills leken blir verklighetstrogen eller inte längre är en lek.

Det som uppmärksammats mest hos Viktor Johansson, som i år mottog Borås Tidnings debutantpris för "Kapslar", är att han, varande ung svensk poet till trots, inte gått och blivit språkmaterialist utan snarare kan kallas "bild-poet". Debuten var minst sagt rik på bilder och få av dem har försvunnit i flytten in i romanformen. Johanssons bilder är många gånger okonventionella: pappersdrake, bestick. Lika ofta handlar det om symboler som liksom titelns eterneller bevarats under lång tid, i kanon. Blomma är ett exempel, liksom fågel och träd.

Jag läser att Sonnevi är en av Johanssons favoriter och kommer att tänka på Mona Sandqvists avhandling "Alkemins tecken i Göran Sonnevis 'Det omöjliga'". Den alkemistiska processen med dess upprepade krossande och nybildande är en passande bild för att beskriva Johanssons metod. Det är som ett prövande: "Funkar fotografierna som råolja,/ är de laddade med solljus och duger som batterier?/ En postcykel har fångats av ett träd,/ några idisslare käkar kärleksbreven när de blåser ner./ Går någonting någonsin förlorat?"

Vilka bilder visar sig vara oändliga energikällor och vilka är ändliga? Frenetiskt arrangerar Johansson om eternellerna i sina försökskärl (kapslar, rymdskepp). Vissa visar sig hålla bättre än andra, som trasas sönder. Ibland verkar det vara det som är poängen. Johansson stoppar inte vid ett vackert arrangemang. Han går in i symbolerna, in i fågeln, undersöker det dubbla struphuvudet och upptäcker en färdskrivare i dess skalle. Och faktiskt: att döda fågeln visar sig vara ett utmärkt sätt att göra den mer levande.

"Uppfann vi en ny romantik? Om vi var de sista barnen, men inte gillade killar, måste allt sluta med oss?", funderar flickorna i rymdskeppet "Vad vet vi om romantik egentligen? Har någon lärt oss hur man gör? Vi får uppfinna det själva. Du kan få bära den. Jag kan sjunga för magen." Uppfinner alkemisten Johansson till slut en ny romantik av symbolerna så intimt sammankopplade med den gamla? Blir det en replikant? Eller något annat? Den här gången, precis som den förra, liknar det riktigt guld.
Anna Thörnell


Helsingborgs Dagblad
Nej, nej, inte mer nu, tänker jag efter att ha läst Viktor Johanssons nya bok, Eterneller. Inte för att jag inte vill ha mer, för det vill jag. Hela tiden – den effekten har Viktor Johansson på mig, och många andra. Men redan i hans debutdiktsamling, den svidande vackra visionen ”Kapslar”, var bildanstormningen så kraftig, känslorna så stora, att det komprimerade diktformatet var precis vad man som läsare kunde bära.
Nu återkommer Viktor Johansson med en bok som möjligen är en roman. I alla fall följer den löst vissa romankriterier, såsom ett genomgående persongalleri, en miljö och kanske rentav också en handling. En liten tunn bok är även den här, men här finns så många fler Johanssonska bilder att smälta. Viktor Johansson får inte skriva mer omfattade texter än den här, tänker jag, om han inte drastiskt ändrar stil. För även om ”Eterneller” är en roman, så läser jag den ändå som en dikt. Något annat vore omöjligt.

Miljön är klassiskt science fictionskt postapokalyptisk. Några kvinnor, barnkvinnor, befinner sig i ett ödelagt rymdlandskap efter en stor och utplånande katastrof. Det refereras till några andra överlevande som de ”vuxna”, det blir uppenbart att kvinnorna är ett slags förvuxna barn, barn som på något sätt stannat i växten. Det är ett tema som återfinns även i ”Kapslar”, hos Viktor Johansson finns barnperspektivet nästan som ett imperativ även till läsaren: detta är en dikt du skall läsa med samma öppna sinnelag som ett barn.

Det är barndomens stora känslor han tecknar i sina djärva bildkaskader. I en tid när mycket av den unga dikten är starkt cerebral och språkfilosofiskt inriktad visar Viktor Johansson att det ena sannerligen inte behöver utesluta det andra.

I kvinnornas överlevnadskamp återspeglas de grundläggade livstemata som Viktor Johansson skildrade även i ”Kapslar”: kärlek, minne och sorg. Det kylslagna science fiction-pastischlandskapet smälter under alla de brännheta känslor som pulserar. I ett associativt flöde av bilder kontrasteras människa mot maskin, men även här sker en sammansmältning; en mening som ”motorerna kunde drivas på hemlängtan den sista biten” är ett typiskt exempel. Det handlar inte om någon Ballardsk dystopi. Inte om några robotifierade människovarelser. Bara människor som är vilsna, som inte vet om de är små eller stora, eller om de älskar eller inte. Människor som överlever allt, eviga eterneller men fortfarande med glödande färg. Och jag påminns om något som Viktor Johansson sagt i en tidig intervju, som svar på frågan vilken kroppsdel han skriver med; självklart med hjärtat. Få verkar mena det så mycket som han.

”Eterneller” läser man bäst mening för mening. Gärna med pauser. Då är den mognast, njutbarast. Här finns liksom i ”Kapslar” rader som är svindlande i sin skenbart självklara skönhet. Den auktoritet med vilken Viktor Johansson skriver imponerade på mig redan i debuten, och även här är han en poet som får en att känna sig nästan hundraprocentigt trygg – här kommer inga falskklingande fadäser att begås, även om partierna naturligtvis varierar i kvalitet och intensitet.

Men som prosaist har han ännu inte helt övertygat mig. Formatmässigt tycker jag att han har expanderat till bristningsgränsen redan i denna tunna diktroman. I Viktor Johanssons dikt finns så mycket att upptäcka, så mycket att landa och vila i, att han inte bör riskera att dribbla bort det i prosans delvis helt annorlunda landskap. I alla fall inte ännu.
Annina Rabe


Göteborgsposten
Eterneller av Viktor Johansson. Det låter som borgerlig efterklangspoesi från 1920- eller 1930-talet. Men Johansson är född 1983 och vann visserligen Borås Tidnings debutantpris för en diktsamling. Eterneller är dock hans debutroman. I alla fall enligt det modernistiska förlaget. Men man får nog ha ett väldigt modernt romanbegrepp för att använda genreetiketten. Eterneller är snarare en prosadiktsamling med längre berättande avsnitt och repliker varvade med uppbruten språkpoesi.

Eftersom hela historien är en postapokalyptisk rymdsaga är det förstås lätt hänt att man associerar till Harry Martinsons Aniara, som ju heller inte var någon roman fastän den framställde en berättelse. Likheterna består i att även här har jorden gått under, och några överlevare befinner sig på ett rymdskepp med okänd destination.

Författaren sticker inte under stol med sin undergångsromantik:  "Om mänskligheten håller på att gå under här, är det alldeles för vackert för att inte stå kvar och titta". Visionerna från den döda hemplaneten samsas med märkliga kärleksbekännelser, som spinner kring några överlevande flickor. Eftersom de är lesbiska får deras fantasier om barnafödande för att föra arten vidare rätt bisarra uttryck. Några laboratorier där partenogenesen skulle kunna åstadkommas finns ju inte längre kvar. På en övergiven farkost som bordas i djuprymden finner besättningen ett medvetande stelnat till en diamant.

Det är dechiffreringen av diamantsjälens minnen och budskap som utgör de mera språkmaterialistiska avsnitten. Dataspelsgotik och standardnummer ur den enklare sf-reportoaren blandas från rad till med det mest smäktande blosterspråk och drömliga skönhetssyner. Om alltsammans låter spejsat är det rätt uppfattat.
Björn Gunnarsson


Aftonbladet
Viktor Johanssons nya texter oscillerar mellan barndom och vuxenblivande, berättelse och dikt, evig obekant rymd och en samtid vi känner. Vibrerande av sorg över människolivets flyktighet oscillerar de också mellan tiden mätt i dagar, månader och år och en större geologisk tid som alltid vinner.

”Roman” kallas verket, något ska ju saker heta, och visst finns en glasklar narration som i Aniara och Star Trek. Jorden är förlorad och läsaren följer en handfull människor på drift genom den världsrymd som, i samtida sagor om att fara vilse, ofta ersätter oceanen.

Odysseus kom tillbaka hem. För de i rymden vilsna är jorden däremot ett Atlantis, inte ett Ithaka. Nå. Jag svävar tyngdlös hellre än att fixera mig vid storyns beröringspunkter med andra äldre. Det går att trycka på knappen ”gravity off” i den här textkapseln och läsaren får vara med och styra. Ur den aspekten är Viktor Johansson minst av allt romantiker.
I hans värld fogas halvt uppbrunna böcker ihop till nya nyckfulla system utan känd upphovsman. Barnet i boken säger, om tiden på jorden efter katastrofen:

”En dag fanns inga lärare, en dag var uppslagsverken i bitar och ingenting hängde ihop i långa kedjor. Inte naturen och inte historien. Vi har varit tvungna att fylla i luckorna med egna länkar.”

Tydligare kan det knappast formuleras. Ett barn i cybertiden, i en värld utan auktoriteter, måste sy sin egen sanning av olika fragment som svävar omkring. Resultatet blir ett liv som i ett dataspel. Finns vi överhuvudtaget på riktigt? Kanske inte, men våra känslor finns. Emotionellt är Viktor Johansson romantiker på ett vis som gör Eterneller till en åh så klassisk och smärtsamt vacker saga om ung förälskelse. Det är inte pojke-flicka som gäller här utan flicka-flicka. Men fortfarande kan man dö av kärlek och sorgen efter en död älskad förblir det mest rörande som finns att författa om.

Under läsningen tänker jag ibland med ett styng i hjärtat på poeten Michael Strunge som dog 1986. I hans dikter liksom i Eterneller tindrar ett kolasmakande neonmörker. Stadslandskap och världsrymd överlappar varandra och drömmande älskande människobarn beväpnar sig med vingar. Det är vackert och det gör ont.

Och varje dystopi kräver ett surrogat för Gud, en mima, en sammanhållande myt. ”Vi har stött på ett medvetande, i diamant.” Diamanten pekar mot en annan värld att leva i men hittar rymdbarnen dit? Pytt får du veta. Du måste nöja dig med att som en sond tumla genom Viktor Johanssons stjärntätt glittrande mångskiktade text full av sentenser, och färden kan bli livslång.
Maria Küchen


Expressen
Viktor Johansson prisbelönades förra året för lyrikdebuten Kapslar, och följer nu raskt upp med en roman. Roman? Romantisk, hallucinatorisk surrealismprosa är närmare sanningen.

Under de första sidorna fattar jag inte alls var vi är. I rymden, men också i pudersnön – ”Krypa upp ur snön i det här nattlinnet som dubblett”? Nyss hade de väl skyddsdräkter mot ”strålningen efter ett zappat folkhav” på sig? Någon är död. Någon heter Cassie, en annan Mira, jaså det är visst hon som är död, och då vill jaget, tydligen också en ung flicka, att Cassie ska leka att hon är Mira.

   Först efter några, alla på sitt sätt säregna, sidor börjar jag tänka på Solaris, The day after tomorrow, Aniara, Erik Lindegren och Barnen från Frostmofjället. Äventyr efter katastrofen. Just barnperspektivet – och barnlängtan, och föräldralängtan – hos de unga kvinnorna är rörande och absolut överraskande i ett sammanhang där språket hög- och överspänns i tokmetaforer (”metaforer”? ”språkmaterialism”?) typ ”…och tvingas se dina vädjande ögon stänkas i brödsmulor längs med glaciären.”

   Några vuxna, anonyma, har räddat tjejerna ombord på rymdskeppet som jagar efter nytt syre, nytt land. Jaget och Cassie utvecklar kärlek, lekfull och skör. De finner en kvinna som stelnat till diamant, försöker tolka henne med obegriplig apparatur. Uppfattar fragment av språk om fåglar, smaragder, rubiner, blåbär, stjärnor. Far vidare mot nya, okända stjärnbilder. Avslutar med att läsa Miras efterlämnade brev, riktigt normala små texter där hon minns den gamla normala världen och familjelivet.

Vet inte hur det går, förstår inte vad som hänt, begriper inte om det är bra. Men det är 90 sidors nervretande lyrik.
Nina Lekander


Svenska Dagbladet
Vad är en roman? Det är en fråga som oundvikligen infinner sig efter läsningen av Viktor Johanssons debut i genren med Eterneller. Författaren har redan en uppmärksammad och prisbelönad diktsamling av det mer experimentella slaget på meritlistan (”Kapslar”, 2007). Att växla över från poesi till prosa eller tvärtom har blivit en allt mindre dramatisk affär för yngre svenska författare. Överskridandet av genregränser och kulturella kretslopp har blivit legio. Eller snudd på norm. Så har vi blivit vana vid respektlösa mixningar av Homeros, MTV, sonetter, deckare och deklarationsblanketter.

Flera av dessa gränsöverträdelser har haft sin tydliga hemhörighet inom särskilt den språkmaterialistiska lyrikens domäner. Man kan stundom få ett intryck av en länge efterlängtad revansch på romanen, denna den mest öppna och kannibalistiska av genrer. Om romanen brukar man säga att det är den enda litterära genre som kan inkorporera alla andra, inte bara litterära genrer, utan texttyper över huvud taget. Alltså kan en roman inlemma dikter, filmmanus, skådespel, bruksanvisningar, lagtexter och recept. Det omvända förhållandet vore en otänkbarhet, av en massa väldigt olika skäl. Men nu har det alltså blivit lyrikens tur. Eller?

”Eterneller” är knappt hundra sidor lång och kan enligt de traditionella (hemska tanke!) kriterier som gäller för en roman – med en generös tolkning – klassificeras som en kortroman. Ett annat sådant ”dammigt” kriterium handlar om förekomsten av en berättelse, ett narrativ. En sådan finns förvisso i ”Eterneller”, om än minimalistisk och svårdechiffrerad.

Den handlar, om uttrycket tillåts, om livet efter jordens undergång, om hur människan i en nära (tror jag) framtid i princip utplånats. Ett fåtal ”individer” finns kvar och kring några av dessa kretsar ”romanen”.

Men i en värld av robotar och replikanter kan naturligtvis inte en så uråldrig idé som individen få fortleva. Gränserna mellan ”subjekten”, enligt baksidestexten fyra unga kvinnor, tycks flytande. En sägs mycket riktigt ”spela en roll för att lossa dödsgreppet”. En är besatt av styrketräning, en annan djupfryst i en glaciär. Allra märkligast är den av dem som förvandlats till ett rent minne och som fysiskt framträder som en diamant.

Texten, som jag föredrar att kalla den, har definitivt förtjänster. Den spelar till exempel på ett suggestivt sätt med genremönster från sf-berättelsen. Det samma har ju gjorts på framgångsrikt sätt av bland andra poeten Johannes Heldén. Men där mångtydigheterna hos den senare konsekvent berikar läsningen väcker de en hel del irritation när man försöker ta sig an ”Eterneller”.

Texten problematiserar tveklöst en rad gränser och distinktioner. Men är det per definition intressant? Mångtydigheterna känns ofta manierade och påklistrade, särskilt om man inbillar sig att det är en roman man läser. Den stockkonservativa slutsatsen blir att romanformen kan innehålla allt men allt kan inte vara en roman.
Magnus Persson


Nerikes Allehanda
Viktor Johansson, tidigare Örebroboende redaktör, skribent, och författare, debuterade med en stark diktsamling, "Kapslar" (2007). Han följer upp den prisbelönta debuten med en vad som åtminstone av förlaget kallas "romandebut". Jag sätter epitetet inom citattecken, för det är sannerligen en vag beskrivning. Och någon "roman" i mer gängse uppfattning är det sannerligen inte. Snarare tycks många av elementen från den bildspäckade och associativa diktningen i "Kapslar" överförts till ett mer prosaiskt (i brist på bättre ord) sammanhang.

Det fanns "science-fiction"-liknande drag i "Kapslar"; ett sorts världsfrånvänt, eller verklighetsalternativt, drag av suggestion, expressivitet, och inomutforskande språkvägar.

"Eterneller" vårdar än ömmare och mer pregnant sf-tematiken. Tre kvinnokaraktärer utslungade i ett rymdepos öppna ramar; tre kvinnor och en fjärde förkroppsligad i en diamant, som tycks bära på sammanhang och öppningar till den gåtfullhet som resan i sig befäster.

Ett "Aniara" för 2000-talet? Kanske. Samtidigt finns här en mycket tidsenlig förankring - Johannes Heldén, Kristoffer Flensmarch, och Malte Persson, till exempel, har alla anammat rymdens, den postapokalyptiska sf-sfärens, potentiella öppningar för det poetiska språkets manifesteringar. Eller är det tvärtom? Är det språket som kommer först och öppnar för overklighetens, drömmens, minnets/framtidens verklighet?

Svårt att säga. Men att det här finns mark att utforska, tematik och berättartekniska förutsättningar som tilltalar en ny generation poeters sökande i sin biografi, sitt minne, sin historia - ja det tycks alldeles uppenbart. För där Martinson, för att nu använda den mest uppenbara jämförelsen, hade ett civilisationskritiskt program och ett bredare prospekt som underlag för sitt diktmotiv, där är våra samtida poeter mer upptagna av sin egen inre värld. Det är åtminstone det intrycket som kvarstår. Och sämre förutsättningar finns förstås.

Johansson förstärker intrycket av att vara en anmärkningsvärt begåvad författare. Det är svårbegripligt, vackert, suggererande, och lyriskt kondenserat. Visst är det ett samtal som pågår. På jorden, i rymden, i dikten - vilket kanske, i slutändan, är synonyma perspektiv. Oavsett vilket: det pågår något, ett samtal, ett utforskande, en resa.

Jag lyssnar gärna.
Daniel Andersson


Borås Tidning
Det är mycket Viktor Johansson nu. Förstapristagare 2008 i Borås Tidnings Debutantpristävling. Ett hundra tusen kronor rikare, fina pengar, inte bara för en fattig poet. Johansson ska medverka till utformningen av Borås Museums nya utställning, han skriver i Aftonbladet, är redaktör för nättidskriften Ett lysande namn och nu är det så dags för prosadebuten Eterneller.

Recensionerna kommer säkert att toppa varenda kultursida i landet i dag. Och jag skulle inte bli förvånad om kritikerkåren kommer att tävla i att dränka det här i superlativer. Själv förhåller jag mig mer kallsinnig och tänker så här: Har det kanske gått väl fort för en 23-åring? Ja, möjligen. Alltför mycket framgång kan säkert vara svår att bära, och Johanssons roman känns för mig som inte så lite ansträngd, måhända framprovocerad under yttre tryck.

Prosadebut och prosadebut förresten, Eterneller känns egentligen mer som prosalyrik i exempelvis Baudelaires efterföljd än som en renodlad roman. Utöver att språket nästan oavlåtligt utandas lyricistiska dunster så finns här dessutom rena lyrikpassager,

Johansson gör det inte lätt för sig vill jag påstå, eller kanske snarare, han gör det inte lätt för läsaren. Science fiction som parar sig med ultramodern poesi är ingen lättsmält kost.

Eterneller ska föreställa en post apokalyptisk kärlek i rymden. Vi har här en berättelse om fyra kvinnor som på olika sätt stannat i växten, eller i fel förhållande till varandra. En styrketränar för att kunna hålla fast, en annan försöker lossa dödsgreppet. En ligger infryst i en glaciär! Och så vidare. Verkar det spejsat? Jo, för egen del saknar jag i alla fall förmågan att till fullo uppskatta det här. Ska inte en roman ha en tydlig linje? En story att berätta? Ett alfa och ett omega? Möjligen inte. Åtminstone tycks inte Johansson anse det. Snarare verkar han vilja åstadkomma ett slags postmodernistiskt formexperiment. Eller hur man nu bäst bör definiera detta.

Kan det vara så att alltför mycket form egentligen tyder på en falnad glöd, eller en glöd som kanske aldrig funnits? Jag tror det.

Jag hade förmånen att få recensera Viktor Johanssons debutlyrik, Kapslar. Jag minns att jag skrev att jag inte helt trodde mig förstå den, men att den andades genialitet. Den här gången får jag inga sådana vibbar. Och efter Aniara, är inte rymden på något sätt stängd för svenska författare? Martinson äger. Det är bara att gilla läget. och fälla ut landningsstället. Det finns mycket vackert att skriva om här nere. Och fult också för den delen. Det är väl bara att välja.

Dessutom, har du något att berätta: börja från början, fortsätt till slutet, och stanna där! Världens kanske bästa författartips. Minns jag rätt förekommer det i Lewis Carrolls Alice i Underlandet, fast jag kan ha fel. Men det har väl strängt taget ingen större betydelse.
Per-Axel Svensson