På andra våningen kan man se in i lägret
man kan stå där i nattlinne
och beundra effektiviteten.
 
För det liknar en östersjö
där man kan se ut över en yta som är så stilla
att man bara vill låta den vara där
och inte säga någonting om den. Havet
är sig själv nog.


















När talmannen tickar med klubbans bakände
för att visa att tiden snart är slut
fortsätter han ändå att tala om Sverige
som om det är en realitet
att landet ligger där innanför hans panna
som ett verkligt begrepp.
 
Han slutar inte förrän fru talman
bankar den stora änden i bordet
och säger att stadsministerns replik är slut.
 
Och som vanligt går en av de trötta fram
och talar om släpphänthet
och vårdpaket som vore de markeringar i luften
pauser i ett musikstycke.
 
Han talar om Sverige
med samma fuktiga självklarhet
och med en nöjd grimas
stiger han sedan ner på en matta
gjord av sällsynta samiska skallfragment.
 












 
 


Fackeltåg med eviga rader av uppsträckta händer.
Smink rinner ur tomma ögonhålor. Det är vackert
när barn sjunger. Deras ondska är ren. 
Man dör i skönhet. 
 











 
 


 
 


Ett torp dåsar i vinden. Nedanför denna ingress
till en dröm sträcker sig en brygga
ut över rädslan. Människorna i de rubrikformade bostäderna
ska tvätta sig rena av språk.
 
Men plötsligt står vår vana exotiserad.
De talar om oss
som om vi har sammanhang i våra rörelser.
Att vi är lika mycket form som vitt. 
 
Där är vår vilja alltid väl och asktunn.
 
 
 












 
 



Filmmusiken när den några sekunder
före själva händelsen
lägger en baston över opinionens ansikte.
 
 
 












 
 




Sverige tillhör mig. Jag äger det.
Det är inte bara de som förväntar sig något av det
som besitter dess värden. Det tillhör förnekarna
de som inte vill kännas vid sina svenska händer
och sin inhemska synlighet.
Det är inte bara de arbetslösas de långtidssjukskrivnas
de arbetsföras gemak.
Det är en väntan på utvisningsbeslut
en vit blankett med små oförståeliga klumpar
av svart granskog.
 
Långsamhet är det närmaste helighet
vi kommer. Därför är det värdigare
att sakta förgås i bleka rum än att hastigt flamma upp
inuti kamerornas svarta objektiv.
Desperation är ett lånord vulg.
Det låter som framspolad reklam i de statligt stålblå
utsändningarna.
 
Vi söker gärna de intelligenta applåderna
de som har suttit och väntat framför poetens omkväden
den atonala dansen.
Det lär vi oss redan i femman
att hantverket blöder i fingrarna. Upprepning
är mänsklighetens innersta väsen.
Den finns i sexualiteten i riten i fikapausen jag har inget emot
dem men att de måste göra så mycket väsen av sig.
 
Du ska sandpappra dig själv tills du är så blank
att andra kan se sitt ansikte i dig. Då kan du börja tala
om vad som tillhör dig. Spegelbilden
är begriplighetens gräns. Det går inte att tala om ett innan
utan att nämna ordet naivitet. Det är svart avgrund
av ovisshet en ofärdig produkt
som inget hellre vill än att eftersträva tystnadens perfektion.
 
Därför vill det här landet äga mina tankar. Därför dödar
man också en del av sig själv när man ristar små kors
i huden. Det är ett misslyckat försök att säga något
som inte går att säga. Det finns inget ord
inget begrepp ingen ansökan att fylla i för dem
som inte accepterar att svenskhet
är att leva upp sin tid
innanför landets mentalekonomiska gränser.
 
Men att ständigt säga nej till raseriet
är bara en förlängning av väntetiden.
Ilskan ligger under den knutna tungan
inte som ett politikerförakt inte som en antiglobal sten
men som en möjlighet till ett samtal
mellan fler än denna ständiga samstämmighet
denna rädsla för förändring för oförstånd.
 












 
 




Den rakade gråter drömmar
då han står lutad mot en öl i tunnelbanans
luktgrå vänthall. Han vill ha sin sanning
röd som en livmoder. Det är en mors hand
på väg mot sprutan
och doktorns stela avsmak för glassansikten
och rädsla.
 
Jag kan äga historien
och alla de som gjorde krig, stoltnaden i deras rörelser
han som sjunker ner från sin häst, han som pekar
där med handske. När han dog då sörjde folket
i en vintervandring.
 
Inget rent som saft och bullar över de vitaste av bord
och solvinden. Jag är ju helig här
över dessa marker.
 
Istället dessa sjok av vandringar.
 
Men reklambildens konst: Kungen
i neutral kostym. Istället
det som bultade i ett vardagsrum
behängt med bataljmålningar och tatuerade
barntårar. Dessa bilder av hjärtat.
 
Mannen nu inåtvänd
med en likstel armrörelse i luften
mot denna historiska värme, det vi kallar sammanhang. 
 
 











 
 




Barnens lek bland de döda.
Som tevesnö.
 












 
 



Tystnaden tolkar jag som ett godkännande
ett furstligt nickande.
 
Som om han hovligt gäspade.