Carl Åkerlund: I denna vers binder jag dig – Forough Farrokhzad hjärta Bruce Springsteen "Det sätt dessa texter tränger
sig på hos varandra
över så stora geografier, som viskningar som slinker
över nariga läppar hos ökensoldater i båda
läger, genom hundratals mil av oljepipelines, från torra och
ensamma gatustumpar i Teheran till av arbetslöshet och
inkallningar till armén tömda gator i New Jersey, stör
de skarpa linjer som dras mellan öst och väst, manligt och
kvinnligt, modernt och tradition (och för all del poesi och
rockmusik): skillnaden mellan plagiat och original."
"Language-dikter
bygger på ett ständigt övergivande,
fortgående. Och i den mer realistiska verkligheten, som
innefattar bruset, är det så att om människor ska kunna
mötas, måste de skiljas."
Sigrid Nurbo | Sprawl - En
studie av tre svenska language-dikters metod för att sprida och
fördela dikt"De alltmer formlösa landskap av
infrastruktur och utspridda
städer som växer fram, särskilt i USA - är inte
alltid så enkla att föreställa sig som platser. Olika
typer av transportsträckor är vad som upptar det största
utrymmet i de städer som sprawlat så mycket så
gränserna för vad som är stad och inte luckrats upp. Den
amerikanske journalisten Joel Garreau kallar dessa moderna platser utan
verklig bebyggelse för Edge Cities. Gertrude Stein beskriver i en
kommentar om Oakland i Kalifornien, känslan av denna plats; When
you get there, there isn´t any ’there’ there."
Niclas Nilsson: Love me tender "Det
är brantast nära rosorna.
Athena Farrokhzad: As tender as a
new-mown highway shall I love theeDu sa huset sa åt mig att finnas." "Vägarna
luktade nyklippt gräs efteråt, det fanns
rosenbad fastsmetade vid dikeskanten."
Niclas Nilsson: Ingång till
Love me tenderSara Tuss Efrik: Hysterika (Rubber Johnny) "det
blottade ljuset;
förtärande ni kommer aldrig åt min
hemlighet, vad som döljs i min vattenskalle är bara
mitt."
Anna Sandwall: Variant av
Hysterika (Rubber Johnny)"rullstolsdans
språk försvinn ljud genljuder av -ljud deformerad kropp,
urtunnat skelett, the skeleton, scalp shelter, fosforescerande
ögon, röntgenljus"
Sara Tuss Efrik: Sankta Lucia (Svälj) "Den
här staden är klassisk om
man tittar från balkongen. Jag kan bygga en swimmingpool."
Viktor Johansson: Svärje"Upptäcker
genast sambanden mellan maneten och elden,
båda är konstruerade av tunt rispapper, genomlyst av en
svärm färgade lysdioder. "
Sara Tuss Efrik: Alice möter Monelle "Okej,
jag
ska berätta för dig; det
finns en underjord, en undervärld; ett skuggornas rike, ett
energispäckat nät, av det konstgjorda, en andning, som
är alldeles svart."
Elise Karlsson: Två monologer"In a
criminal society, one must be a criminal. När som helst kan en
människa gå under, för att undersöka det
hålet."
Sara Tuss Efrik: En öppning till automani Anna Sandwall: Pepparroten tillredd enligt Francis Ponge "Under
natten övergår det elfenbensvita till snustandsgult."
Sharks: Pepparroten enligt Sharks"Den
nyfunna känslan av förmultnande har nu
övergått i en frisk och intensiv morgon."
Anna Sandwall: Pepparroten tillredd enligt Rosa Liksom "För
å va realisstissk ä de
här minn unndergång."
Jasin Abdulssmed: Planntor ska växa raka
"Nån
såmm ä sur för nått å börje klage
på mäj på hopplöst bruten svänska"
Anna Sandwall: Pepparroten tillredd enligt Daniil Charms "Kör: Ooooh aaaah
blöööödiga
hjärtaaaaaaaan"
Hanna Netteberg: Svall"A:
Du vill ha viiiiiiiinden i looockarna"
Anna Sandwall: Pepparroten
tillredd |