Carl Åkerlund:  I denna vers binder jag dig Forough Farrokhzad hjärta Bruce Springsteen
"Det sätt dessa texter tränger sig på hos varandra över så stora geografier, som viskningar som slinker över nariga läppar hos ökensoldater i båda läger, genom hundratals mil av oljepipelines, från torra och ensamma gatustumpar i Teheran till av arbetslöshet och inkallningar till armén tömda gator i New Jersey, stör de skarpa linjer som dras mellan öst och väst, manligt och kvinnligt, modernt och tradition (och för all del poesi och rockmusik): skillnaden mellan plagiat och original."





Sigrid Nurbo | Det finns ingen början, ingen historia - Intro till Sprawl
"Language-dikter bygger på ett ständigt övergivande, fortgående. Och i den mer realistiska verkligheten, som innefattar bruset, är det så att om människor ska kunna mötas, måste de skiljas."
Sigrid Nurbo | Sprawl - En studie av tre svenska language-dikters metod för att sprida och fördela dikt
"De alltmer formlösa landskap av infrastruktur och utspridda städer som växer fram, särskilt i USA - är inte alltid så enkla att föreställa sig som platser. Olika typer av transportsträckor är vad som upptar det största utrymmet i de städer som sprawlat så mycket så gränserna för vad som är stad och inte luckrats upp. Den amerikanske journalisten Joel Garreau kallar dessa moderna platser utan verklig bebyggelse för Edge Cities. Gertrude Stein beskriver i en kommentar om Oakland i Kalifornien, känslan av denna plats; When you get there, there isn´t any ’there’ there."





Niclas Nilsson: Love me tender
"Det är brantast nära rosorna. 
Du sa huset sa åt mig att finnas."

Athena Farrokhzad: As tender as a new-mown highway shall I love thee
"Vägarna luktade nyklippt gräs efteråt, det fanns rosenbad fastsmetade vid dikeskanten."

Niclas Nilsson: Ingång till Love me tender





Sara Tuss Efrik: Hysterika (Rubber Johnny)
"det blottade ljuset; förtärande   ni kommer aldrig åt min hemlighet, vad som döljs i min vattenskalle är bara mitt."
Anna Sandwall: Variant av Hysterika (Rubber Johnny)
"rullstolsdans språk försvinn ljud genljuder av -ljud deformerad kropp, urtunnat skelett, the skeleton, scalp shelter, fosforescerande ögon, röntgenljus"

Sara Tuss Efrik: Sankta Lucia (Svälj)
"Den här staden är klassisk om man tittar från balkongen. Jag kan bygga en swimmingpool."
Viktor Johansson: Svärje
"Upptäcker genast sambanden mellan maneten och elden, båda är konstruerade av tunt rispapper, genomlyst av en svärm färgade lysdioder. "

Sara Tuss Efrik: Alice möter Monelle
"Okej, jag ska berätta för dig; det finns en underjord, en undervärld; ett skuggornas rike, ett energispäckat nät, av det konstgjorda, en andning, som är alldeles svart."
Elise Karlsson: Två monologer
"In a criminal society, one must be a criminal. När som helst kan en människa gå under, för att undersöka det hålet."

Sara Tuss Efrik: En öppning till automani





Anna Sandwall: Pepparroten tillredd enligt Francis Ponge
"Under natten övergår det elfenbensvita till snustandsgult."
Sharks: Pepparroten enligt Sharks
"Den nyfunna känslan av förmultnande har nu övergått i en frisk och intensiv morgon."

Anna Sandwall: Pepparroten tillredd enligt Rosa Liksom
"För å va realisstissk ä de här minn unndergång."
Jasin Abdulssmed: Planntor ska växa raka
"Nån såmm ä sur för nått å börje klage på mäj på hopplöst bruten svänska"

Anna Sandwall: Pepparroten tillredd enligt Daniil Charms
"Kör: Ooooh aaaah blöööödiga hjärtaaaaaaaan"
Hanna Netteberg: Svall
"A: Du vill ha viiiiiiiinden i looockarna"

Anna Sandwall: Pepparroten tillredd


Utgång