JACOB TALAR: En läsning av ensamhet
Min uppgift hade varit att analysera. Att få kontakt med orden, lyssna till dem och skapa mina egna. Jag hade vridit och vänt, läst om, försökt att med kofot bända ut det jag ville ha - men utan att den jag fått den kontakt till texten som jag velat ha. Prosadikternas meningar log svalt mot mig. De kändes som helt slutna rum som varken kommunicerade med varandra eller med mig. Jag letade efter någon form av takt, eller ordlekar, någon direkt känsla - men jag möttes av tystnad. Det enda som uppstod var en fråga. Vad finns i dessa rader? Var finns det spontana rus, eller den insikt jag gång på gång sökt? Någonstans på vägen gled mig den uppgift jag fått mig ur händerna. "Att analysera, att leka med som dockor - EJ att recensera" hade det sagts mig. Men vad betydde dessa förmaningar nu när jag vandrade i en karg ödemark av ord. Ser du? frågar du. Men jag ser inte. Tiden rinner över mig. Ytterligare en läsning sällar sig till de övriga. Kanske öppnar sig något. Plötsligt dyker han upp framför mig - men vem är han - han som plötsligt försvann bakom kommunala bordsplaceringar. Och varför mötte han mig här i ödemarken först nu? Inte kunde det väl varit för mycket att kräva att du kom fram och hälsade första gången jag såg dig? GABRIEL TALAR: Ett problem - behovet, kanske ditt behov, av att hitta samband. Ofta fallet med matematiker, för att inte tala om fysiker, ingenjörer: bekänn färg nu, du är en av dem! En känsla av vanmakt då man inte hittar nyckeln. Ett klassiskt sätt att få intelligenta människor att tappa fotfästet, känna sig små - kanske bara då - man visar dem en zen-buddhsitisk koan, och ber om ett svar på frågan. Men meningen blir obegriplig. Inte ens frågan träder fram, var är den? Varför existerar denna text, det existerar ingen problematik. Il n'existe pas! Du inleder med ett
erkännande, bra. Det är så jag skulle vilja
inleda också: ett erkännande: denna text kommunicerar inte
med mig. Men med någon har den kommunicerat. Ett arkeologiskt
arbete, ett genealogiskt arbete - försöka spåra den som
har kunnat kommunicera med den. Upphovsmannen borde? Eller? Man vet
aldrig. Man vet aldrig om upphovet är ärligt, om det är
begripligt. Obegripligheten - denna text får svårt att
rymmas inom dess murar, för mig är den inte obegriplig, och
det talar inte heller du om. Vi talar om bristen på
kommunikation. Tillbaka till ursprungsfrågan: vad säger den
oss? Du talar om slutna rum, och där har du redan fångat in
en tolkning av dikten. Själva diktens frånvändandande
kan ju vara poängen, och likväl säger oss något
att den säger mer än så.
GABRIEL TALAR: Dikten tar form,
tar färg, tar plats och vinner mark. Vare sig de finns eller
inte tar sig medvetandet friheten att hitta mönster.
Vi läser ett berättande språk som
spjälkas, i en första läsning obemärkt,
i en senare plötsligt självklar. En upptrappning av
tempot, ett snubblande, nästan fallande tempo
som hugger isär berättandet och skapar ivriga,
autistiska kommandon, imperativ, frågor utan
frågetecken. Skulle det fortsätta skulle vi nå en
guttural nivå, tillslut bara utstötningar, vokaler och
konsonanter separerade från varandra. Hur pass länge orkar
läsaren följa spjälkningskedjan? När mat
blir ämnen, ämnen blir proteiner, proteiner blir
aminosyror och så vidare, så vidare. Vem vill ta upp
skalpellen och undersöka dikten på subatomär
nivå?
Jacob Orrje | Poet,
ingenjör och idéhistoriker. Har skrivit uppsats om
teknikens symbolik hos den modernistiska poeten Henry Parland.
Ingår i redaktionen för miniatyr.se. Gabriel
Liljenström | Jag är äldre nu. Jag bor i
Vallentuna. Det ligger utanför Stockholm som ligger i
Europa. Jag har gått i skola. Jag har föräldrar
och jag är av pojkigt kön. Vissa kallar mig för Gabbe.
Någon påstår att jag har skägg. Men jag tycker
det mest ser ut som fjun. Hejdå. |