©Cathrine
Sundqvist. A Warriors Confession 2002-2007
Det är lätt att bli
stående länge framför helkroppsporträtten i
Cathrine Sundqvists bildserie ”A warriors confession” som just nu
gästar utställningen Animal World på Borås
Konstmuseeum.
Det går ju naturligtvis inte att komma åt vad i bilderna som framkallade den där euforiska känslan hos mig, eller varför. Men jag vill ändå försöka att närma mig dem, på något sätt, förklara dem kanske. Så långt det nu är möjligt. Alltså:
Att denna till synes pågående
undersökning av kopplingen mellan våld och
kvinnoblivande
så småningom skulle komma att nå också
hästflickan tycks oundvikligt. Jag tänker mig att det
tar sin början med Kristina Sandbergs roman ”Insekternas
sång” från år 2000, en vuxenroman om
hästvärlden som en plats full av hierarkier, fysiska och
psykiska prövningar, svett, smuts och tårar. I
essäboken ”Över alla hinder” från samma år
gör även ett antal svenska kulturskribenter upp med bilden av
hästflickan genom att själva återvända till
stallet, nu vuxna, och reflektera kring denna plats och det
kvinnoblivande som pågår där. Mot en sådan här bakgrund,
att hästflickan som fenomen ändå så smått
börjat undersökas inom den samtida litteraturen och
journalistiken, är Sundqvists bildserie högintressant. Hon
tassar inte runt de brännande frågorna, utan går
istället rakt på dem, in på det allra mest minerade:
Våldet. Sexualiteten. Styrkeförhållandet mellan flicka
och häst, flicka och värld. Att som kvinna och konstnär försöka manövrera mellan dessa blindskär och på allvar närma sig frågor om våld, makt och sexualitet i en miljö där mängder av flickor tillbringar en stor del av den tid under vilken de går från att vara barn till att vara någonting annat, är utan tvekan riskabelt. Sundqvists bilder är också, kanske som en följd av en mängd sådana nödvändiga överväganden, hårt arrangerade. Ändå får man känslan av att hon bara flyttat lite på något, ändrat plats på en detalj eller två, för att lyckas ta fram någonting som funnits där hela tiden. En skuggsida till den traditionella bilden av hästflickan som en 10-åring med flätor och rosa ridspö. Det som förvånar är inte längre bilderna i sig utan snarare det faktum att vi lyckats hålla dem ifrån oss så länge, att de finns här först nu, i all sin självklarhet. En oförmåga att se som med ens tycks häpnadsväckande. Man kan inte undgå att tänka att detta är en direkt konsekvens av traditionen att sätta likhetstecken mellan manlighetsblivande och våldsutövning. Den manliga tillblivelsens våldsmonopol har gjort oss blinda. Cathrine Sundqvist bilder låter sig inte inordnas i en enkel tolkning av sexuellt våld med hästen som manlig ställföreträdare. Med sina oavvända blickar och rosa ridspön utgör flickorna i Sundqvists bilder en slags flickgerilla med en helt egen agenda. Traditionen att läsa dem sexuellt utnyttjas, men samtidigt förändrar hon en sådan tolknings innehåll genom att göra hästflickan till ett tydligt och mer eller mindre uppkäftigt subjekt. Det råder ingen tvekan om vem som ser och vem som blir sedd, att det i slutändan är jag som betraktare som känner mig uttittad. Genom att framhäva likformigheten, det uniforma i flickornas uttryck och utstyrslar understryks också kopplingen till våldet/kriget. Så sker också i verkets titel, till synes en symbolisk jämförelse mellan flickors tillblivelse i stallmiljö och pojkars i eller genom krig. Tillblivelse genom institutionaliserat våld, nu också för flickor. Matilda Roos | är 27 år och bor i Stockholm. Har tidigare medverkat i Ordkonst, OEI och Debut 2006. Skriver på en diktsamling om kvinnoblivande och hästar.
|