Utgång framgång
© Gill Weibull

Ett lysande namn vill alltid ha en massa respons, medarbetare och heliga samarbeten. Knäck mailkryptering så får du vara med i klubben.

red(snabela)ettlysandenamn.se

En systematiserad tillgång till föregående mästerverk i samlingen utformas till nästa nummer, som kommer innehålla Amerika, lost and found in translation,
republiker av ljus, bländande realtidsdiktning inför våra ögon våra ögon, sprakande mikrofoner och sprakande intervjuer med mera.

Tidningsklipp om Ett lysande namn #2:

Pelle Andersson i Aftonbladet 2006-09-26
Diskussionen om det politiska i poesin har förts överallt under senare år. Nu senast i utmärkta nättidskriften Ett lysande namn. Redaktören, Viktor Johansson, inbjuder med sin lite krängande text till en fortsatt diskussion. "Detta är inget politiskt temanummer. Ingen är fri förrän alla är fria. Inga politiska temanummer förrän alla är politiska temanummer." Kul.

Tidningsklipp om Ett lysande namn #1:

Anna Hellsten i Sydsvenska Dagbladet 2006-07-26
När gratistidningen Odd at Large i våras lanserade sitt begrepp "skarpkultur" var det bara en löjligare omskrivning av det som Julie Burchills och Tony Parsons kortlivade magasin Modern Review formulerade för tio år sedan: Smart people writing about stupid things.

Fulkultur för finkulturella alltså - Stureplan och Sture Allén på lika villkor, skrivet med spets och subjektivitet. Inom svensk populärkulturbevakning har det där greppet - "vi skriver om allt vi gillar!" - överhuvudtaget blivit så allenarådande att man nästan börjat längta efter sura nischtidningar.

Inom poesikritiken är det tyckiga tilltalet däremot satt på undantag, åtminstone enligt splitternya poesitidningen Ett lysande namn. I starttexten frågar man sig hur poesikritiken ska kunna locka in "vilsna ungar", hur poesin inte får isoleras från resten av populärkulturen, och redaktör Viktor Johansson skriver: "Den här tidskriften kommer alltid handla om poesi som en fet chans."

Skribenten Therese Bohmans utbrott mot recensionerna av poeterna Joar Tiberg och Johannes Heldén - "det värsta trams jag läst" - publicerades på hennes blogg redan i våras, men repriseras här som ett slags manifest: " Har ni levt en dag i verkligheten?, har ni KÄNT något? Alltså på riktigt."

Viktor Johansson svarar med en analys av just Johannes Heldén som är både innerlig och tydlig, proppad med referenser som inte går över skallen på en poetisk amatör: tv-serien "Lost", filmen "21 Grams", "Star Trek".

Litteraturvetaren Rickard Karlberg fyller på med en fantastisk essä om lyrikens värde och vi får dikter av bland andra Aase Berg och Johanna Ljunggren. Ambitiöst är bara förnamnet. Dessutom gratis, på nätet (www.ettlysandenamn.se).

Vore jag en återhållsam och korrekt kulturkritiker skulle jag kanske kalla det "uppfriskande". Det gör jag inte. Jag kallar det för skitbra istället.


Jenny Högström i  Helsingborgs Dagblad 2006-08-15

Nättidskrifter dyker upp lite grann från sidan. Inga höstkataloger basunerar ut vad som ska hända, och ännu finns ingen given eller kontinuerlig bevakning på området. Istället är det ofta så att man plötsligt bara är där. Via nätets egna (jo, jag tänker faktiskt skriva det) rhizomatiska logik, där en hemsida snirklar vidare till en annan, och tredje. Via norska Nypoesi (www.nypoesi.net) befann jag mig alltså vips på nya svenska poesitidskriften Ett lysande namn (www.ettlysandenamn.se) -- som låg där och just lyste med sin snygga, sirliga layout, signerad redaktör Viktor Johansson. Här beskrivs poesi som "den vidgade vägen", "livsavgörande" med mera. Therese Boman diskuterar poesikritik och undrar varför det ställs så låga krav på poesin -- och om hennes text är lätt överaffekterad vägs detta upp av Rickard Karlbergs småtorra text om "Lyrikens värde" och obegriplighetsdebatter. Direkt glad blir jag av några dikter av Aase Berg som ska ingå i kommande diktsamlingen "Loss" (på svenska) och som på sitt enastående vis kommenterar alltihop: "Den som tittar i kors/kan bli sån". Ja, eller hur.

Natalia Kazmierska i Expressen  2006-07-25
Det är urgulligt att den nya nättidskriften Ett lysande namn vill läsa poesi på LIV och DÖD och ge poesin en fet chans och droppa elektroskivor i sina lyrikrecensioner. Fjortisdikt, för folk kring fyrtio. Första numret handlar om science fiction, tonårsmutanter och maskinflickor. Terese Bohman hotar att ta livet av alla som säger ordlandskap. Och redaktören Viktor Johansson blir tolkningskär: Jag dör, det KÄNNS så, kommer plötsligt nära och gör så ont. Just det. När knoppar brister.

Poesin anfaller i Aftonbladet 2006-08-29
Vi har inte hunnit läsa varenda rad i den nya nättidskriften www.ettlysandenamn.se (vägrar släpa med oss datorn på bussen) och därför kan vi inte tillmötesgå redaktören Viktor Johanssons önskan om stryk, med- eller mothårs.
Men vi gillar attacken, anspråken och introts citat ur Aase Bergs recension av Johannes Heldéns Det Underjordiska Systemet:"...där poesin slutar muppa sig i marginalen och utropar språkets världsherravälde: lite självförstroende har aldrig skadat".
Och ett friskt självförtroende som inga skrivarkurser kunnat sidda ut finns det bakom de skära vinjetterna, i dikter och prosatexter.

Mikael van Reis i Göteborgs-Posten 2006-08-25
Det är förvisso skillnad på nattliga pollutioner och nattliga visioner men ibland sammanfaller fenomenen som nu på nätet där poesitidskriften ett lysande namn debuterar (www.ettlysandenamn.se) under redaktören Viktor Johanssons handhavande.

Jag måste instämma, det är ett lysande namn. I sin "Inledare" påstås poesin vara en vidsträckt artefakt, en urgröpt asteroid, en singularitet, ett inre rum större än utsidan, möjligen en cyborg (alltså cyberorganism).

"Detta måste göras något av: Det blir ett nätbroderi, där varje dikt eller diktsvit ackompanjeras av en INGÅNG och en ÖPPNING. Döper monstret till ”Ett lysande namn”, för att jag vill att saker och ting ska genomlysas..."

Texterna i numret är frimodigt framfräsande och högerhanden är i mycket liten grad i närheten av datorns deleteknapp. Starka upplevelser alltså, långt ifrån den sobra finkänsligheten. Therese Bohman attackerar litteraturkritiken ("Nästa som använder ordet "språkterräng" eller "ordlandskap" måste dö..."). Rickard Karlberg skriver om obegriplighetsdebatterna. Aase Berg avlossar sviten Corps från kommande boken Loss som handlar om skräck, kärlek och ektoplasma.