1.
Poesin, prosan och andra sätt att färdas på.
Hur
gör du när du ska
planera en resa? Stoppar du tandborsten
och ett par rena strumpor i ryggsäcken, går ut på
gatan och sätter upp tummen i vädret? Vill du att allt ska
kunna hända, vill du vara tvungen att hålla ögonen
vidöppna, vill du ge dig av utan karta? Anser du att kartan
är trygghet, och trygghet är motsats till resande?
Eller
är du en människa som söker upp en resebyrå
där man kan få se hotellrummet, stranden, poolen,
restaurangen och de pittoreska stadsdelarna på bild innan du ger
dig av? Sätter du dig i flygplansstolen och ler tacksamt när
flygvärdinnan kommer och kontrollerar att du dragit åt
säkerhetsbältet ordentligt, lutar du tillbaka och njuter av
att du inte behöver gå själv, av att du har
turistbyråns paketresefolder i knäet, av att där kommer
komma en reseledare och möta dig så fort du stiger av planet?
Jag
är en människa av det senare slaget. Jag är lat och lite
rädd av mig, jag tycker inte om osäkerhet, jag trivs med att
bli vägledd av en trygg och förtroendegivande guide. Jag
är en människa som hela mitt liv har läst och skrivit
prosa.
Att
läsa poesi är som att gå på en mycket smal
spång. En känsla av att jag balanserar, att jag hela
tiden
vet hur farligt det är att sätta ner foten, för det
är halt. Poeten går inte med mig, poeten pekar och
säger ”där är spången jag byggt åt dig, nu
ska du ensam gå på den”.
Poesin
är hal, varje steg måste vara ett riktigt steg, ett steg
på spången, en säker fotsula som tar mig från en
sida till en annan.
Prosan
är inte en smal spång. Prosan är, i
jämförelse, en lyxyacht, ett stadigt stävande fartyg, en
plats med utrymme i överflöd. Man kan dricka champagne medan
man reser, man kan dansa en dans, och när man gått i land
på andra stranden kan man se tillbaka på sin resa och
minnas den som lärorik, lyckad, härlig, upplevelserik, men
den var så full av så mycket, så mycket upplevelser,
möten och tankar – det var inte en andlös balansgång
på en spång, det var en resa i trygghet.
Jag är en lat människa,
men jag är också otålig. Jag slukar text, och sedan
får den smälta inuti mig bäst den kan. Jag är en
människa som har mycket svårt för att läsa
instruktioner, jag låter inte ögonen vila på orden,
jag suger inte upp deras innebörd ett och ett. Jag vill genast ta
ett helhetsgrepp, jag vill hitta fram till meningen, kärnan,
innerligheten på en gång och därför ser jag inte
alltid vad det är som står på pappret framför
mig. Av den anledningen glider dikter mig ofta förbi. Orden, varje
ord så fullt av betydelse, varje rad så väl
avvägd, varje strof en sentens av något större, jag
halkar omkring i texten med ögonen och som ett skolbarn läser
jag den igen och igen, försöker se orden, höra dem,
integrera dem i mig. Efter dikten, kanske flera timmar efteråt,
eller dagar, eller år, stiger ett minne upp, som en gasbubbla
genom en vattenyta. Det är dikten som visar sig igen, i en bild,
ett ögonblick, något jag inte visste vuxit inom mig.
För en människa av min
sort krävs det ett aktivt ställningstagande för
att
dikten ska få lov att ta mig i besittning, jag måste
bestämma mig för att det inte spelar någon roll att det
är otryggt. Människan är känd för att
värja sig mot det direkta, hon är känd för att
gömma sina starkaste känslor allra längst in och sedan
gå på som om ingenting har känts. Poesin erbjuder en
direktlänk till en upplevelse, och det är obehagligt innan
man accepterat det. Prosan är en långpromenad, ett
färdmedel för den som uppskattar foträtta skor och
matsäck med termos. Prosan är en långpromenad och man
stannar när man vill, men man ser hela tiden stigen framför
sig, man kan tänka: jag går dit bort, sedan rastar jag igen.
Poesin är ett hundrameterslopp, en upplevelse av att varje steg
ger resonans i kroppen. Man kan springa loppet igen, men man kan inte
tänka tillbaka på det och minnas i stillsamhet hur det var
att springa.
2. Texten, de meteorologiska tecknen och vikten av att
välja rätt kläder
Clars Diesens diktsvit ”En
sensationell saknad” berättar om just saknad. De
berättar om
kroppsliga förnimmelser av saknad, om gungbrädan som
plötsligt tippar över och så står man där, i
saknaden, och sakanden är en enkel känsla, en tydlig,
malande, skavande, allt genomsyrande känsla.
Ja,
Diesens dikter handlar om saknad. ”Saknad” är ett enkelt ord, det
är lättbegripligt, det kan utan omvägar gå
rätt in i hjärtat på människor. Vi vet alla vad
saknaden är, vi vet hur den känns. Diesen döper sin svit
till ”En sensationell saknad”, och när jag läst dikterna och
ser titeln igen slår det mig att ja, usch ja, det är just
så det är. Saknad är en sensationell känsla, den
genomfar varenda nerv i kroppen, och varje gång den drabbar mig
är den så överraskande stark.
Är
det därför dikter är svårt för mig? Är
det så enkelt, att det enklaste är det allra svåraste?
För plötsligt står det där, en rad, några
ord på rad, och man känner hur orden känns, man var
inte förberedd, man är inte invaggad i föraningar genom
sida efter sida av förebådande text. Man är ensam med
några få ord, orden är enkla, de handlar om saknad,
och de känns.
I prosan
anar du vad du ska få uppleva. Oavsett hur överraskande
texten vill vara, hur mycket den än arbetar för att vara
oförutsägbar och spontan, så finns det ändå
där, i texten före texten, en känsla, en föraning,
en ond eller god aning, och man sätter sig tillrätta i
stolen, slickar sig om läpparna och försöker göra
sig beredd.
Som vädertecken: himlavalvet
är klarblått men det går en vind genom träden, en
rysning nerför ryggraden som får människan att
tänka att Jag bör nog ta med en extra tröja, eller
regnkappa kanske, för man vet aldrig, man vill ju inte riskera att
förstöra sina kläder.
Poesin
är ett oförutsägbart hällregn. Det kommer utan
förvarning, det går igenom varje plagg, rakt in på
bara kroppen, in under skinnet. Och det finns två sätt att
undvika att förstöra sina kläder. Prosan uppmanar oss
att ständigt bära med oss regnkappan. Poesin uppmanar oss att
gå ut nakna.
Jessica Schiefauer |
1978, Göteborgsbo. Skribent med
förkärlek för den långa prosan, kulturpedagog med
förkärlek för barns skapande.
En av redaktörerna för den litterära kulturtidskriften
Fantasin.
|